DISCIPLINE INTERFACES AS A PRODUCER OF SUBJECTS AT SCHOOL

Authors

  • Dayana Oliveira Arruda Faculdade de Educação/ Programa de Pós-Graduação em Educação/ Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. http://orcid.org/0000-0001-7002-0363
  • Antônio Carlos do Nascimento Osório Faculdade de Educação/ Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) e em Psicologia (PPGPsi)/ Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v27i1.11727

Keywords:

Institution, Schooling, Subject, Discipline.

Abstract

The article discusses a given mechanism of institutional-disciplinary investments on the bodies, dispositions and behaviors of subjects grouped in the Project "Educational Passage of the Young Student Campo-grandense", operationalized in the Municipal Education Network of Campo Grande, in the State of Mato Grosso do Sul, at the Osvaldo Cruz School. Schooling strategy at elementary school level for young people aged 15 to 17, transversal to youth and adult education, with exercises and unique dynamics. We use Foucaultian theoretical-methodological references mainly in what concerns the discipline. They are sources, records of empirical observations and institutional documents. As results, we restructured the existence of discourses and practices imbricated in an institutional-school apparatus that proposes under protective exercises, schooling and custody, regulating and disciplinarizing conducts and bodies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dayana Oliveira Arruda, Faculdade de Educação/ Programa de Pós-Graduação em Educação/ Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Doutoranda em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (PPGEdu/FAEd/UFMS). Mestra em Educação e Cientista Social (UFMS). Vinculada à Linha de Pesquisa “Educação, Cultura, Sociedade” e ao Grupo de Estudos e de Investigação Acadêmica nos Referenciais Foucaultianos (GEIARF/UFMS). Áreas de interesse e pesquisa: instituição escolar, educação de jovens e adultos, discursos e práticas sociais, culturais e pedagógicas, tendo como referencial o arcabouço teórico-metodológico de Michel Foucault.

Antônio Carlos do Nascimento Osório, Faculdade de Educação/ Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) e em Psicologia (PPGPsi)/ Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Professor Titular da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), atuando no ensino de Graduação e de Pós-Graduação, nas áreas de Educação e Psicologia (PPGEdu e PPGPsi). Áreas de interesse e pesquisa: relações de saberes e poderes com vistas à constituição do sujeito, no cuidado de si e nas relações institucionais.

Published

2019-01-02

How to Cite

Arruda, D. O., & Osório, A. C. do N. (2019). DISCIPLINE INTERFACES AS A PRODUCER OF SUBJECTS AT SCHOOL. Reflexão E Ação, 27(1), 51-67. https://doi.org/10.17058/rea.v27i1.11727

Issue

Section

Artigos do Fluxo