Continued training of teachers in mathematical modeling: an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v28i1.12547

Keywords:

Training Model, Trends in Mathematical Education, Pedagogical Practices.

Abstract

The text reports aspects related to the implementation of a proposal of continuing education for teachers of Mathematics in Mathematical Modeling that is developed in the city of Francisco Beltrão, Paraná. The Training looks for to be effective on a permanent basis and develops among the teachers of Mathematics of a public school. learning of Mathematics, curriculum and pedagogical practices. There have been elaborations and shares of Mathematical Modeling activities by the participants that have triggered a form of network support, providing advances for the effectiveness and possible adoption of Mathematical Modeling in classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elhane De Fatima Fritsch Cararo, UNIOESTE

Professora do quadro próprio do Magistério do Estado do Paraná. Licenciada em Ciências Habilitação em Matemática, especialista em Ensino da Matemática e em Educação Especial/Deficiência Intelectual. Mestre em Educação PPGE na linha de pesquisa: Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná UNIOESTE, Cascavel PR, Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores de Ciências e Matemática, Doutoranda do programa de Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática, na linha de Educação Matemática.

Tiago Emanuel Klüber, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Possui graduação em Matemática (2004) e especialização em Docência no Ensino Superior (2006) pela Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO. É mestre em Educação (2007) pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG e doutor em Educação Científica e Tecnológica (2012) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Pesquisa nas áreas de Educação e Ensino, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática, Formação de Professores, Epistemologia, Compôs o corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, PPGE, Campus Cascavel, entre 2013 e 2016, passando a colaborador em 2017. Compõe o corpo docente permanente do Pós-Graduação em Ensino, PPGEn, Campus Foz do Iguaçu, desde a sua criação em 2014.Membro e vice-coordenador (2012-2015 e 2015-2018) do GT-10 Modelagem Matemática, da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, SBEM. Coordenador da implantação do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática da Unioeste, nível de mestrado e doutorado (CAPES, nota 4, 2017), campus Cascavel e está atuando na função de coordenador especial deste mesmo programa.

Published

2020-01-05

How to Cite

Cararo, E. D. F. F., & Klüber, T. E. (2020). Continued training of teachers in mathematical modeling: an experience report. Reflexão E Ação, 28(1), 273-289. https://doi.org/10.17058/rea.v28i1.12547

Issue

Section

Relatos de Experiências