Representations of university teachers: senses and meanings of teaching profession

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v27i3.12657

Keywords:

Professor occupation, Social Representations, Higher Education.

Abstract

The present work, resulting from a collaborative action research, approaches the professor. Who participated of the Free Word Association Test (FWAT), starting from the inductor term: "professor career". Using Moscovici’s (2003) Theory of Social Representations as theoretical and methodological foundation, this study shows that representations point out: a) as professor’s attributes: patience, love, dedication, responsibility, commitment, gift; b) as professor’s intrinsic incentives: achievement, pleasure, satisfaction, joy; c) as profession’s characteristics: formation, work, study, knowledge, challenge, student, devaluation, research, education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Cpntemporaneidade - PPGEduC da Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Mestre em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo - USP. Professor assistente da Universidade do Estado da Bahia, lotado no Departamento de Ciências Humanas e Tecnologias - DCHT - Campus XVI. Membro do Núlceo de Pesquisa sobre Pedagogia Universitária - NEPPU da Universidade Estadual de Feira de Santana - Ba.

Marinalva Lopes Ribeiro, Universidade Estadual de Feira de Santana

Possui graduação em Licenciatura em Letras pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1974), graduação em Pedagogia pela Federação das Escolas Superiores de Ilhéus e Itabuna (1976), Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (1991), Doutorado em Educação pela Université de Sherbrooke, Canadá (2004) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2008). Atualmente é Professora Plena da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária (NEPPU). É pesquisadora da área de educação, com ênfase em pedagogia universitária, representações sociais, formação de professores, identidade docente, afetividade, prática docente do professor do ensino superior e profissionalização docente. Membro do Núlceo de Pesquisa sobre Pedagogia Universitária - NEPPU da Universidade Estadual de Feira de Santana - Ba.

Ana Carla Ramalho Evangelista Lima, Universidade Estadual de Feira de Santana

Doutora em Educação pela FACED/UFBA; Mestre em Educação e Contemporaneidade pelo PPGEduC/UNEB; Pedagoga com habilitação em Orientação Educacional pela FACED/UFBA e Especialista em Supervisão Escolar pela UEFS/BA. Professora Adjunta lotada no Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS/BA), atuando na área de Prática de Ensino. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária - NEPPU/UEFS. Coordenadora Geral do Programa de Formação Acadêmica e Contextualização de Experiências Educacionais ? ProFACE/PROGRAD.

Published

2019-09-03

How to Cite

Silva, F. O. da, Ribeiro, M. L., & Lima, A. C. R. E. (2019). Representations of university teachers: senses and meanings of teaching profession. Reflexão E Ação, 27(3), 175-190. https://doi.org/10.17058/rea.v27i3.12657