The Daisies: germinating an experience of cooperative women anchored in popular education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16009

Keywords:

Solidarity, Women, Work, Popular Education, Paulo Freire

Abstract

The objective is to contextualize, in the perspective of popular education as a dialectical and social movement, places and subjects of an experience in process, worked by women within a popular movement located in the suburbs. The experience is anchored in action-research as a mobilizing presumption and as political and pedagogical action. The article describes and analyzes the emergence of the Popular Wisdom The Daisies and its fundamental concepts in the relationship with categories of Freirean thought-action: autonomy, liberation, and empowerment, as well as concrete elements and factors involved in popular participation and collective knowledge sharing.

 

References

 

BOGO, Ademar. Organização Política e Política de Quadros. 1º Ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pesquisa participante e a participação da pesquisa: um olhar entre tempos e espaços a partir da América Latina. In: BRANDÃO, C. R.; STRECK. D. R. Pesquisa Participante: o saber da partilha. 2. ed. Aparecida SP: Ideias & Letras, 2006.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 62. ed.  Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 53. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016b.

GADOTTI, Moacir; FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Pedagogia: diálogo e conflito, 9 ed. São Paulo: Cortez, 2015.

GAJARDO, Marcela. Pesquisa participante na América Latina. São Paulo: Brasiliense, 1986.

GUIMARÃES, Leandro da Silva. PERIFERIA E ESPAÇOS PERIFÉRICOS: NOTAS GERAIS. In: 4ª Jornada de Ciências Sociais da Universidade Federal de Juiz de Fora - Caminhos e Interseções, 2015, Juiz de Fora. Anais da 4ª Jornada de Ciências Sociais UFJF - Caminhos e interseções. Juiz de Fora: UFJF. v. 4. p. 120-135.

GRANEMANN, Sara. Crise econômica e a Covid-19: rebatimentos na vida (e morte) da classe trabalhadora brasileira. Trab. educ. saúde [online]. 2021, vol.19, e00305137.  Epub Oct 09, 2020. ISSN 1981-7746.  https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00305.

JARA, Oscar. Concepção dialética da Educação Popular. São Paulo: Centro de Educação Popular (CEPIS), 1985.

JARA HOLLIDAY, Oscar. La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos políticos – 1ed. Bogotá: Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano - CINDE, 2018.

MEJÍA, Marco Raúl. Educaciones y pedagogías críticas desde el Sur: cartografías de la educación popular. Lima: CEAAL, 2001.

MOVIMENTO DE TRABALHADORAS E TRABALHADORES POR DIREITOS (MTD). Proposta para a construção de uma Política de Solidariedade do Campo do Projeto Popular. 2019

PALUDO, Conceição. Educação Popular e Movimentos Sociais. In: 8 Seminário Internacional de educação - Ed., cultura e trabalho: possibilidades e desafios da inclusão social, 2005, Novo Hamburgo. 8 Seminário Internacional de educação - Ed., cultura e trabalho: possibilidades e desafios da inclusão social. Novo Hamburgo/RS: Feevale editora, 2005. p. 61-72.

PELOSO, Ranulfo. A retomada do trabalho de base. Caderno de Formação, São Paulo, n. 38, mar., 2009.

PELOSO, Ranulfo. Trabalho de base: seleção de roteiros organizados pelo Cepis. 1 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. São Paulo: Boitempo, 2020.

SANTOS, Milton. O retorno do território.  OSAL: Observatorio Social de América Latina. Ano 6 no. 16, jun. 2005. Buenos Aires: CLACSO, 2005. Disponible en:http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/osal/osal16/D16Santos.pdf. Acesso em: 23 out. 2019

SANTOS, Milton; SILVEIRA, Maria Laura. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

SANTOS, Milton. Técnica, Espaço, Tempo: globalização e meio técnico-científico-informacional. 5. ed. São Paulo: Ed USP, 2013.

SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado. 6. ed. São Paulo: Ed USP, 2014a.

SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. 7. ed. São Paulo: Ed USP, 2014b.

STRECK, Danilo R. Entre emancipação e regulação: (des)encontros entre educação popular e movimentos sociais. Revista Brasileira de Educação, v. 15, p. 300-310, 2010.

TRASPADINI, Roberta. Imperialismo, dependência e questão agrária. A trajetória do MST entre novas velhas encruzilhadas. Tese de doutorado apresentada ao programa de pós-graduação em Educação, UFMG, 2016.

WERNECK, Guilherme Loureiro; CARVALHO, Marilia Sá. A pandemia de COVID-19 no Brasil: crônica de uma crise sanitária anunciada. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 5, p. 1-4, 2020.

XAVIER, Denise Prates. Repensando a periferia no período popular da história: o uso do território pelo movimento Hip Hop. In: GERARDI, Lucia Helena Oliveira; CARVALHO, Pompeu Figueiredo (org.). (Org.). Geografia: ações e reflexões. 1ed.Rio Claro: UNESP/IGCE/AGETEO, 2006, v., p. 327-340.

ZITKOSKI, Jaime J.; STRECK, Danilo R. Quefazer. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs). Dicionário Paulo Freire. 4. Ed. rev amp – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joanne Cristina Pedro, Universidade de Caxias do Sul

Mestre em Educação (2017) pela Universidade de Caxias do Sul; Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação na linha de pesquisa História e Filosofia da Educação, com bolsa FAPERGS e vinculada ao Observatório de Educação da Universidade de Caxias do Sul. Possui especialização em Organização e Gestão de Políticas Sociais pela FMU (Faculdades Metropolitanas Unidas) e graduação em Psicologia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Sandro de Castro Pitano, Universidade de Caxias do Sul

Possui doutorado em Educação (2008) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), realizou estágio de pós-doutorado - PNPD/CAPES (2013-2014) e pós-doutorado sênior/CNPq (2016-2017) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (ME/DO) da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). É professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (ME/DO) da Universidade de Caxias do Sul (UCS) e bolsista CNPq de produtividade em pesquisa.

Nilda Stecanela, Universidade de Caxias do Sul

Desenvolveu estudos de Pós-Doutorado em Educação, como bolsista CAPES, no Institute of Education/University of London (2015-2016); É Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008 e 2002). É Pró-Reitora Acadêmica, docente do corpo permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Caxias do Sul e Co-editora da Revista Conjectura: Filosofia e Educação. Coordena o Observatório de Educação da mesma instituição. É bolsista CNPq de Produtividade em Pesquisa.

Published

2022-03-21

How to Cite

Pedro, J. C., Pitano, S. de C., & Stecanela, N. (2022). The Daisies: germinating an experience of cooperative women anchored in popular education. Reflexão E Ação, 30(1), 100-114. https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16009

Issue

Section

Artigos do Fluxo