The Daisies: germinating an experience of cooperative women anchored in popular education
DOI:
https://doi.org/10.17058/rea.v30i1.16009Keywords:
Solidarity, Women, Work, Popular Education, Paulo FreireAbstract
The objective is to contextualize, in the perspective of popular education as a dialectical and social movement, places and subjects of an experience in process, worked by women within a popular movement located in the suburbs. The experience is anchored in action-research as a mobilizing presumption and as political and pedagogical action. The article describes and analyzes the emergence of the Popular Wisdom The Daisies and its fundamental concepts in the relationship with categories of Freirean thought-action: autonomy, liberation, and empowerment, as well as concrete elements and factors involved in popular participation and collective knowledge sharing.
References
BOGO, Ademar. Organização Política e Política de Quadros. 1º Ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A pesquisa participante e a participação da pesquisa: um olhar entre tempos e espaços a partir da América Latina. In: BRANDÃO, C. R.; STRECK. D. R. Pesquisa Participante: o saber da partilha. 2. ed. Aparecida SP: Ideias & Letras, 2006.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 62. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016a.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 53. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016b.
GADOTTI, Moacir; FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Pedagogia: diálogo e conflito, 9 ed. São Paulo: Cortez, 2015.
GAJARDO, Marcela. Pesquisa participante na América Latina. São Paulo: Brasiliense, 1986.
GUIMARÃES, Leandro da Silva. PERIFERIA E ESPAÇOS PERIFÉRICOS: NOTAS GERAIS. In: 4ª Jornada de Ciências Sociais da Universidade Federal de Juiz de Fora - Caminhos e Interseções, 2015, Juiz de Fora. Anais da 4ª Jornada de Ciências Sociais UFJF - Caminhos e interseções. Juiz de Fora: UFJF. v. 4. p. 120-135.
GRANEMANN, Sara. Crise econômica e a Covid-19: rebatimentos na vida (e morte) da classe trabalhadora brasileira. Trab. educ. saúde [online]. 2021, vol.19, e00305137. Epub Oct 09, 2020. ISSN 1981-7746. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00305.
JARA, Oscar. Concepção dialética da Educação Popular. São Paulo: Centro de Educação Popular (CEPIS), 1985.
JARA HOLLIDAY, Oscar. La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos políticos – 1ed. Bogotá: Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano - CINDE, 2018.
MEJÍA, Marco Raúl. Educaciones y pedagogías críticas desde el Sur: cartografías de la educación popular. Lima: CEAAL, 2001.
MOVIMENTO DE TRABALHADORAS E TRABALHADORES POR DIREITOS (MTD). Proposta para a construção de uma Política de Solidariedade do Campo do Projeto Popular. 2019
PALUDO, Conceição. Educação Popular e Movimentos Sociais. In: 8 Seminário Internacional de educação - Ed., cultura e trabalho: possibilidades e desafios da inclusão social, 2005, Novo Hamburgo. 8 Seminário Internacional de educação - Ed., cultura e trabalho: possibilidades e desafios da inclusão social. Novo Hamburgo/RS: Feevale editora, 2005. p. 61-72.
PELOSO, Ranulfo. A retomada do trabalho de base. Caderno de Formação, São Paulo, n. 38, mar., 2009.
PELOSO, Ranulfo. Trabalho de base: seleção de roteiros organizados pelo Cepis. 1 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2012.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. São Paulo: Boitempo, 2020.
SANTOS, Milton. O retorno do território. OSAL: Observatorio Social de América Latina. Ano 6 no. 16, jun. 2005. Buenos Aires: CLACSO, 2005. Disponible en:http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/osal/osal16/D16Santos.pdf. Acesso em: 23 out. 2019
SANTOS, Milton; SILVEIRA, Maria Laura. O Brasil: território e sociedade no início do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
SANTOS, Milton. Técnica, Espaço, Tempo: globalização e meio técnico-científico-informacional. 5. ed. São Paulo: Ed USP, 2013.
SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado. 6. ed. São Paulo: Ed USP, 2014a.
SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. 7. ed. São Paulo: Ed USP, 2014b.
STRECK, Danilo R. Entre emancipação e regulação: (des)encontros entre educação popular e movimentos sociais. Revista Brasileira de Educação, v. 15, p. 300-310, 2010.
TRASPADINI, Roberta. Imperialismo, dependência e questão agrária. A trajetória do MST entre novas velhas encruzilhadas. Tese de doutorado apresentada ao programa de pós-graduação em Educação, UFMG, 2016.
WERNECK, Guilherme Loureiro; CARVALHO, Marilia Sá. A pandemia de COVID-19 no Brasil: crônica de uma crise sanitária anunciada. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 5, p. 1-4, 2020.
XAVIER, Denise Prates. Repensando a periferia no período popular da história: o uso do território pelo movimento Hip Hop. In: GERARDI, Lucia Helena Oliveira; CARVALHO, Pompeu Figueiredo (org.). (Org.). Geografia: ações e reflexões. 1ed.Rio Claro: UNESP/IGCE/AGETEO, 2006, v., p. 327-340.
ZITKOSKI, Jaime J.; STRECK, Danilo R. Quefazer. In: STRECK, Danilo Romeu; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (orgs). Dicionário Paulo Freire. 4. Ed. rev amp – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies on the transference, by the author(s), of the printed and digital publishing rights. The author´s rights to the published articles are the author´s, the journal has the rights over the first publication. The author(s) can only use the same results in other publications, indicating clearly that this journal was the original publisher. Since we are an open access journal, the free use of articles is permitted for educational and scientific applications, as long as they inform the source according with the CC-BY license from Creative Commons.