Aesthetic Education and Affectivity: Southing dialogues that (des)form education and transform reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v29i3.16083

Keywords:

Paulo Freire, Aesthetic Education, Affection, Dilogy, Southern Epistemology

Abstract

This article aims to stress the relationship between Aesthetic Education and affectivity in teacher and student training. To this end, it takes as its main references Freire, Boaventura, and decolonial epistemological perspectives in dialogue with two experiences that take place in public institutions in Rio de Janeiro, the result of master's degree research in Education developed by the authors at a municipal public university, which has the challenge of reflect on an Education based on aesthetic, horizontal, democratic, collective and affective relationships, which (dis)form the look of adults and children, having love, affection and hope as a guideline.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michelle Dantas Ferreira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) e Secretaria Municipal de Educação (SME)

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora da Prefeitura do Rio de Janeiro há 18 anos, ocupando atualmente a função de Diretora Adjunta de um Centro Integrado de Educação Pública (CIEP). Pesquisadora do Grupo FRESTAS (Formação e Ressignificação do Educador: Saberes, Arte, Troca, Sentidos) vinculado ao NINA (Núcleo Infância, Natureza e Arte) na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Orientadora e Avaliadora de TCCs do curso de Pedagogia do consórcio CEDERJ/UNIRIO.

Adrianne Ogêda Guedes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF), desde 2008. É Professora Associada na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). É líder do grupo de pesquisa FRESTAS (Formação e Ressignificação do Educador: saberes, troca, arte e sentidos) vinculado ao NiNA (Núcleo Natureza, Infância e Arte) na UNIRIO. É pesquisadora dos grupos de pesquisa FIAR (Círculo de estudo e pesquisa formação de professores, infância e arte) e GiTaKa-Grupo de Pesquisa Infâncias, Tradições Ancestrais e Cultura Ambiental. Coordena o Subprojeto de Pedagogia do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID-2018)

Edilane Oliveira da Silva, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) e Secretaria Municipal de Educação (SME)

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Especialista em Docência na Educação Infantil (UFRJ). Pesquisadora, desde 2013, do grupo FRESTAS (Formação e Resignificação do Educador: Saberes, Troca, Arte e Sentidos), pertencente ao Núcleo Infância, Natureza e Arte (NINA), vinculado à UNIRIO. Professora da Educação Básica do Município do Rio de Janeiro (Educação Infantil).

Published

2021-11-22

How to Cite

Ferreira, M. D., Guedes, A. O., & da Silva, E. O. (2021). Aesthetic Education and Affectivity: Southing dialogues that (des)form education and transform reality . Reflexão E Ação, 29(3), 253-266. https://doi.org/10.17058/rea.v29i3.16083