Hospital Educational Assistance: pedagogical work organization attributions and contributions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v30i2.16239

Keywords:

Education, Teaching, Hospital, Pedagogical Work Organization

Abstract

This article presents an investigation with a qualitative approach of the State-of-the-Art type on the relationship between the organization of pedagogical work and hospital educational care. It aimed to map and analyze the attributions and contributions of the organization of pedagogical work in hospital educational care in academic research during the period from 2008 to 2018. Data analysis allowed us to identify that the attributions are related to the teaching and learning process and the differentiated pedagogical strategies, based on pedagogical action based on the school curriculum and on the specific educational needs of the hospitalized student. As contributions, the study revealed to exceed school issues, because in addition to the continuity of school life, it contributes to health care and favors biopsychosocial aspects, benefiting therapeutic care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leila Cristina Mattei Cirino, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino (Mestrado Profissional em Educação), Linha de Formação da Docência e Fundamentos da Prática Educativa da Universidade Federal do Paraná (2019). Pedagoga. Membro do Grupo de Pesquisa e Estudos: Pedagogia, Complexidade e Educação – UFPR.

Jacques Lima Ferreira, Universidade Federal do Paraná (UFPR) Centro Universitário Curitiba (UNICURITIBA)

Pós-Doutor pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto - Portugal, Pós-Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná. Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná - linha de pesquisa: Teoria e Prática Pedagógica na Formação de Professores. Mestre em Tecnologia em Saúde - Mestrado Interdisciplinar pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Especialista em Metodologia do Ensino de Biologia e Química. Licenciado em Pedagogia e Biologia. Graduado em Medicina Veterinária. Tem experiência em Educação, com ênfase em Ensino e Aprendizagem na Educação a Distância, Ambiente Virtual de Aprendizagem, Meios Tecnológicos na ação Docente, Mediação Pedagógica e Coordenação Pedagógica. Desenvolve Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Metodologia da Pesquisa em Educação, principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores em diferentes níveis e modalidades de Educação e Ensino, Desenvolvimento Profissional Docente, Prática Pedagógica, Tecnologias na Educação, Educação a Distância e Análise de Dados Qualitativos. Atualmente é Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino (Profissional) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (Acadêmico) da Universidade Federal do Paraná e Coordenador do curso de Licenciatura em Pedagogia do UNICURITIBA.

Ricardo Antunes de Sá, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Pós-Doutor em Educação. Mestre e Doutor em Educação. Pedagogo. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Pedagogia, Complexidade e Educação - UFPR. Grupo de Pesquisa de Formação Docente, Currículo e Práticas Pedagógicas: paradigmas contemporâneos (UFPR). Grupo de Pesquisa Paradigmas Educacionais e Formação de Professores (PUCPR). Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino (Mestrado Profissional em Educação).  

Published

2022-05-30

How to Cite

Mattei Cirino, L. C., Lima Ferreira, J., & Antunes de Sá, R. (2022). Hospital Educational Assistance: pedagogical work organization attributions and contributions. Reflexão E Ação, 30(2), 162-178. https://doi.org/10.17058/rea.v30i2.16239

Issue

Section

Artigos do Fluxo