Youth and Neoliberalism: Interfaces to think about high school curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v29i3.16367

Keywords:

Neoliberalism, Youth, Curriculum, High School

Abstract

The text problematizes high school, analyzing the neoliberalism interpositions in the curriculum and youth contexts. The research was organized in a bibliographical method with an analysis of the curricular problems of the New High School. The results point to debates on the responsibility of the subject formation, the creation of a new entrepreneurial subject and the financing relationships of life. Regarding curriculum and youth, four downsizes stood out: relevant knowledge, protagonism, comprehensive education and democratic practices. The discussions sign the characterization of neoliberalism as a guiding rationality that focuses on the subjects’ constitution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Shirley Sheila Cardoso, Unisinos - Universidade do Vale dos Sinos

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Unisinos, bolsista CAPES - PROEX. Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (2014), Especialização em Gestão e Planejamento Escolar (2007) e Graduação em Pedagogia - Supervisão Escolar pela Universidade La Salle (2005). É membro do GIPEDI - Grupo Interinstitucional de pesquisa em docências, pedagogias e diferenças. Atualmente é vice-diretora educacional no Colégio Marista Champagnat e professora no Curso de Pedagogia das Faculdades Integradas São Judas Tadeu.

Luthiane Miszak Valença de Oliveira, Unisinos- Universidade do Vale do Sinos

Doutoranda em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos- UNISINOS. Mestra em Educação e Especialista em Orientação Educacional pela Universidade Federal da Fronteira Sul- UFFS. Licenciada em História pela Universidade do Alto Uruguai e das Missões-URI. Professora da Rede Estadual e Municipal de Ensino em Santo Ângelo/RS.

Victor Hugo Nedel Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutor e Pós-Doutorando em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Licenciado e Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor Adjunto e Pesquisador do Departamento de Humanidades da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Published

2021-11-22

How to Cite

Cardoso, S. S., Oliveira, L. M. V. de, & Oliveira, V. H. N. (2021). Youth and Neoliberalism: Interfaces to think about high school curriculum . Reflexão E Ação, 29(3), 57-73. https://doi.org/10.17058/rea.v29i3.16367

Issue

Section

Dossiê temático: Ensino Médio e Educação Integral na América Latina