Handmade “cachaça” production and science teaching in countryside education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v31i1.17520

Keywords:

Cachaça, Science, Technology and Society, Countryside Education, Science Education

Abstract

By highlighting a traditional practice, the artisanal production of the cachaça, we sought to point its pedagogical possibilities from a dialogical perspective of Science, Technology and Society (CTS). In this sense, to enable problematized the reality of the local community, an appreciation of human and cultural social practices and human emancipation contributed to the development of teaching in this sense of critical and reflective science. In addition, our results do not give importance to the artisanal production of cachaça by a small producer and reinforce its commitment to Countryside Education. This education that its premises are based on the valorization of the peasants' ways of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Lima Miranda, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM)

Doutora e Mestre em Ensino de Ciências (Modalidade Ensino de Química) pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo (USP). Licenciada e Bacharel em Química pelo Centro Universitário Fundação Santo André. Líder do Núcleo de estudos sobre Educação em Ciências, Formação Docente e Representação Social (NUFORMARS/UFTM/CNPq). Professora Adjunta da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM) no curso de Licenciatura em Educação do Campo. Também é orientadora e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM/UFTM).

Wilson Elmer Nascimento, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutor e Mestre em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual Paulista - UNESP - Campus de Guaratinguetá (2011). Atualmente é professor do Departamento de Práticas Educacionais e Currículo (DPEC), vinculado ao Centro de Educação (CE) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da UFRN. Tem experiência na área de Educação e os principais temas de interesse são: Ensino de Ciências, Ensino de Física, Formação, Desenvolvimento Profissional de Professores de Ciências, Narrativas e Psicanálise.

Magno Rodrigues Santos, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Graduado em Educação do Campo, área de conhecimento Ciências da Natureza. 

Published

2023-01-30

How to Cite

Lima Miranda, C., Elmer Nascimento, W., & Rodrigues Santos, M. (2023). Handmade “cachaça” production and science teaching in countryside education. Reflexão E Ação, 31(1), 177-195. https://doi.org/10.17058/rea.v31i1.17520