Learning and emancipation in the Ilê Aiyê

an analysis based on the experience of the Ebony Goddesses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v31i1.17598

Keywords:

Learning, Emancipation, Black Movement Educator

Abstract

The article analyzes practices developed in the Afro block Ilê Ayé (Salvador/BA) as well as examines how this institution constitutes itself as an educational and antiracist space. We present the trajectory of the block, describe some of its actions, and analyze the knowledge that is built from one of them: the election of the so-called Ebony Goddess. Based mainly on interviews with Goddesses – black  women elected to represent Ilê Ayê –, we take the notion of Educator Black Movement (Movimento Negro Educador) as central. Our discussions suggest that knowledge is built within Ilê Aiyê daily practices in different fields, giving rise to a social transformation process.

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Author Biographies

Juliana Araujo de Paula, Universidade Federal de Minas Gerais (Ufmg)

Doutoranda do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer da Universidade Federal de Minas Gerais e professora substituta no Instituto Federal de Brasília (IFB). Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Minas Gerais (2010). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais(2017).

Elisangela Chaves, Universidade Federal de Minas Gerais (Ufmg)

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Viçosa (1995), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2002) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013). Atualmente é professora da área de Dança no Curso de Educação Física da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, professora do Programa de Pós-Graduação em Estudos Interdisciplinares do Lazer/EEFFTO/UFMG. Líder do Grupo de Pesquisa Edudança.

José Alfredo Oliveira Debortoli, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui Mestrado em Educação pela FaE/UFMG e Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Cursou Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da UnB. Professor dos Cursos de Graduação em Educação Física EEFFTO/UFMG; Professor do Programa de Pós-Graduação em Estudos do Lazer EEFFTO/UFMG; e Professor do Mestrado Profissional Educação e Docencia FaE/UFMG. Participa da Coordenação do Núcleo de Estudos sobre Aprendizagem na Prática Social - NAPrática.

Published

2023-01-30

How to Cite

Araujo de Paula, J., Chaves, E., & Oliveira Debortoli, J. A. (2023). Learning and emancipation in the Ilê Aiyê: an analysis based on the experience of the Ebony Goddesses. Reflexão E Ação, 31(1), 88-102. https://doi.org/10.17058/rea.v31i1.17598

Issue

Section

Dossiê: Alternativas Pedagógicas e Prospectivas Educacionais na América Latina