The BNCC and the Initial Years of Elementary Education: composition of teaching representations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v31i3.17736

Keywords:

Common National Curriculum Base. , Representation., Teaching.

Abstract

The article aims to analyze the discursive order present in the educational policy implemented by BNCC in the Initial Years of Elementary School. The representations of teaching produced from this document were analyzed, supported by the theoretical-methodological tools of discourse from the perspective of Michel Foucault and representation as discussed in Cultural Studies. We understand that the representations constructed by BNCC generate effects in the constitution of the identity of professionals, collaborating with the composition and unification of ways of teaching throughout the national territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudio Gerhardt, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Licenciado em pedagogia pelo Instituto Superior de Educação Ivoti - ISEI. Possui especialização em: formação continuada de professores pelo Instituto Federal Sul-Riograndense, Campus Pelotas (IF-SUL), Tecnologias da comunicação da informação na educação pela Universidade Federal de Rio Grande ? FURG e Gestão Escolar: Orientação e Supervisão pela Faculdade São Luís - FESL. Mestrando na linha de pesquisa Currículos e Políticas na Formação de Professores do curso do Mestrado profissional em Educação da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - Campus Osório - UERGS. Apresenta experiência na docência de anos iniciais do ensino fundamental e na educação infantil. Atualmente atua como supervisor educacional na rede de Ensino Fundamental em São José do Hortêncio - RS.

Rochele da Silva Santaiana, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Professora Adjunta do curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul e do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação Campus Osório da Referida Universidade.

Published

2023-12-15

How to Cite

Gerhardt, C., & da Silva Santaiana, R. (2023). The BNCC and the Initial Years of Elementary Education: composition of teaching representations. Reflexão E Ação, 31(3), 74-88. https://doi.org/10.17058/rea.v31i3.17736

Issue

Section

Artigos do Fluxo