Teachear’s perceptions about special education and inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v32i1.18732

Keywords:

Collaborative Research, Diversity, Inclusive Practices

Abstract

Discussions about Special and Inclusive Education still generate many contradictions. This, in addition to having an impact on teachers' perceptions, directly interferes with guaranteeing the right to learning for Special Education students. For this reason, our objective in this article was to analyze the historical and political implications in teaching discourses and practices regarding EE and EI. For this, an online form was used as a data collection tool for fifteen teachers of Integrated Technical Courses to High School. Based on Collaborative Research and through Textual Discursive Analysis, it became evident that the concepts regarding these two areas of knowledge are merged. In addition to the weakness in understanding the terms, these, when analyzed within a historical and political context, showed that the teaching discourses may still be based on the integrationist perspective and the medical model of inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Marielly Rosa, Universidade Federal do Pampa

Possui graduação em Pedagogia Séries Iniciais pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2008) e mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Pampa (2019). Doutoranda do Programa de Pós Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (2019/2023), pela Universidade Federal do Pampa e doutoranda do Programa de Pós Graduação em Ciências Biológicas: Bioquímica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2020/2024). Membro do Grupo de Estudos em Nutrição, Saúde e Qualidade de Vida (GENSQ - Unipampa) e COVID-19 e Saúde Mental de Crianças e Adolescentes (UFRGS). Atuou como professora substituta de Educação Especial no Instituto Federal Farroupilha - Campus Avançado Uruguaiana. Tem experiência na área de Educação, Alfabetização e Educação Especial. Desenvolve projetos de pesquisas nas áreas de Educação Especial e Inclusiva, Desenvolvimento Profissional Docente, Aprendizagem e Saúde Mental.

Michel Michelon, Instituto Federal Farroupilha - Campus Avançado de Uruguaiana

Licenciado em Matemática pela Universidade de Caxias do Sul, tendo obtido Láurea Acadêmica pelo aproveitamento do curso. Mestre em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Especialista em Qualificação Docente em Ciências da Natureza e Matemática pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul. Atua como Professor de Ensino Básico Técnico e Tecnológico e Coordenador de Ensino, Pesquisa e Extensão no Instituto Federal Farroupilha, Campus Avançado de Uruguaiana.

Vanderlei Folmer, Universidade Federal do Pampa

Bacharel em Fisioterapia, Licenciado em Letras (Português / Inglês), Especialista em Atendimento Escolar Especializado, Mestre em Educação em Ciências e Doutor em Ciências Biológicas. Atualmente é Professor Titular na Universidade Federal do Pampa - Campus Uruguaiana. Tem experiência nas áreas de Educação em Ciências e Bioquímica, atuando principalmente com os seguintes temas: Metodologias Ativas de Ensino-Aprendizagem e Interdisciplinaridade no Ensino de Ciências.

Published

2024-07-30

How to Cite

Rosa, C. M., Michelon, M., & Folmer, V. (2024). Teachear’s perceptions about special education and inclusive education . Reflexão E Ação, 32(1), 98-118. https://doi.org/10.17058/rea.v32i1.18732

Issue

Section

Artigos do Fluxo