Phronesis in teachers initial formation: contributions in the light of philosophical hermeneutics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v32i2.18901

Keywords:

Teacher formation., Education., Philosophical Hermeneutics., Phronesis., Autonomy.

Abstract

The present article is related to the research project titled Becoming a Teacher in the Hermeneutic Horizon of Psychoanalysis: The Word in the Unique Saying of Each Case. Aristotle's concept of phronesis was used as a reference, aligned with Gadamer's reinterpretation, emphasizing its relevance in comprehending teaching praxis and formation. Initially, considerations were made to explain the concept, according to the indicated reference, then, relate it to authors’ propositions who possess initial formation as the subject of their theoretical work. Through this approach, the aim is to contribute to thinking about one of the challenges of teacher formation: autonomy in the educational praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Damaris Wehrmann Robaert, Instituto Federal Farroupilha

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2011), Mestrado em Educação (2017) e Doutorado em Andamento pela UFSM. Atualmente é psicóloga do Instituto Federal Farroupilha, Campus Santo Augusto. Tem experiência na área da Educação, em Psicologia Educacional, com ênfase na Psicanálise. Tem interesse pelos temas da Educação, Formação de Professores, Psicanálise, Hermenêutica Filosófica.

Luiz Gilberto Kronbauer, UFSM

Possui graduação em Filosofia pela Faculdade de Filosofia N S da Imaculada Conceição (1982), mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1986) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002). Atuou em diversas universidades como a PUC-RS, UNISINOS, UNILASSALE, especialmente como professor dos cursos de Filosofia, na chefia de departamento e na coordenação de cursos de filosofia. Atualmente é professor associado II da Universidade Federal de Santa Maria, lotado no Departamento de Fundamentos da Educação ? CE, coordenador do Curso de Formação de Professores para a Educação Profissional e docente dos Cursos de Pedagogia do Centro de Educação. Professor permanente do Programa de pós-graduação em Educação PPGE, na linha de pesquisa Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional.

 

Published

2025-02-27

How to Cite

Robaert, D. W. ., & Kronbauer, L. G. (2025). Phronesis in teachers initial formation: contributions in the light of philosophical hermeneutics. Reflexão E Ação, 32(2), 247-263. https://doi.org/10.17058/rea.v32i2.18901

Issue

Section

Artigos do Fluxo