Language and interaction as constitutive dimensions of the teaching work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v32i1.18910

Keywords:

Language, Interaction, Teaching work

Abstract

This article argues in favor of language and interaction as paramount dimensions of the teaching work, as they are important in the construction and reconstruction of meanings, especially with regard to the teaching activity. The objective is to reflect upon the importance and presentification of the dimensions of language and interaction in the teaching work based on excerpts of interviews with University Professors and Basic Education Teachers from two Master’s Degree investigations in Education carried out in 2019 and 2020, based on Sociodiscursive Interactionism. Teachers understand interaction as central to their work, since it is the locus of the constitution of language and the subject.

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Author Biographies

Andreia Rezende Garcia-Reis, Universidade Federal de Juiz de Fora

Departamento de Educação da UFJF, Ensino de Língua Portuguesa, Formação e trabalho docente. Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2010); mestre em Letras - Linguística - pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2004) e graduada em Letras pela Universidade Federal de Juiz de Fora. É professora Adjunta do Departamento de Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora, nos cursos de graduação em Letras e Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação, líder do Grupo de Pesquisa Interação, Sociedade e Educação, ligado ao Núcleo FALE: Formação de Professores, Alfabetização, Linguagem e Ensino.

Andressa Barcellos Correia da Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF); Mestre em Educação pela UFJF com pesquisa sobre As significações de trabalho de formadores de professores; graduada em Letras pela UFJF; Pesquisadora do Grupo: Interação, Sociedade e Educação (GISE) CNPq, vinculado ao Núcleo FALE - Formação de Professores, Alfabetização, Linguagem e Ensino, da Faculdade de Educação da UFJF.

Míriam Fernanda Costa, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF); Mestre em Educação pela UFJF (2021); especialista em Alfabetização e letramento: múltiplas linguagens pela Faculdade Metodista Granbery (2016); graduada em Pedagogia pela Faculdade Metodista Granbery (2014); Pesquisadora do Grupo: Interação, Sociedade e Educação (GISE) CNPq, vinculado ao Núcleo FALE - Formação de Professores, Alfabetização, Linguagem e Ensino, da Faculdade de Educação da UFJF. Atua como professora dos anos iniciais da Rede Municipal de Ensino de Juiz de Fora.

Published

2024-07-30

How to Cite

Garcia-Reis, A. R., Silva, A. B. C. da ., & Costa, M. F. . (2024). Language and interaction as constitutive dimensions of the teaching work. Reflexão E Ação, 32(1), 04-19. https://doi.org/10.17058/rea.v32i1.18910

Issue

Section

Artigos do Fluxo