HOW WE LOOK AND ARE LOOKED BY THE IMAGES? CRITICAL STUDY OF VISUAL CULTURE ARTIFACTS

Authors

  • João Paulo Baliscei Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Vinícius Stein Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v23i1.5790

Keywords:

Cultural Studies, Art Education, Postmodernity, Popular culture, Barbie

Abstract

The intensity with which the postmodern individuals relate to the visuality encourages us to reflect on the pedagogical ways of studying the cultural artifacts of everyday life, called artifacts of Visual Culture. In this article our aim is to investigate the similarities and convergences between Cultural Studies researches and Visual Culture Study regarding to visual artifacts studies. Thereunto, we developed a literature research where we discussed four perspectives that demonstrate pedagogical positions on the Visual Culture. In addition, we support on the self-reflexive perspective to study images and speeches offered by Barbie doll. In our considerations, we evidenced eight visual artifacts studies strategies that share with the principles of the quoted theoretical.

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Author Biographies

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. Atualmente é doutorando no referido programa e professor lotado no Departamento de Teoria e Prática da Educação, na Universidade Estadual de Maringá. Endereço: Rua Quintino Bocaiuva, 935, Edifício Vale do Sol, apto 502. Zona 7, Maringá - Paraná - Brasil, CEP 87020-160. E-mail: vjbaliste@gmail.com

Vinícius Stein, Universidade Estadual de Maringá

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. É professor lotado no Departamento de Teoria e Prática da Educação, na Universidade Estadual de Maringá. Endereço: Av. Colombo, 5.790. Jd. Universitário, Maringá - Paraná - Brasil, CEP 87020-900. E-mail: vsteiin@gmail.com

Published

2015-06-16

How to Cite

Baliscei, J. P., & Stein, V. (2015). HOW WE LOOK AND ARE LOOKED BY THE IMAGES? CRITICAL STUDY OF VISUAL CULTURE ARTIFACTS. Reflexão E Ação, 23(1), 251-275. https://doi.org/10.17058/rea.v23i1.5790