MULTILITERACIES AND PRODUCTION OF IDENTITY IN CONTEMPORARY SOCIETY: ANALYZING STATEMENTS MULTIMODAL

Authors

  • Dulce Marcia Cruz Professora do Departamento de Metodologia de Ensino e do Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC.
  • Lidnei Ventura Professor do Centro de Educação a Distância da Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC.
  • Thais Ehrhardt de Souza Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v23i1.5831

Keywords:

Multiliteracies, Identities, Authorship, Languages, Analysis Multimodal

Abstract

This paper investigates the possible relations of determination between multiliteracies and identity production in contemporary times. It starts from the principle that the identities, as they occur in late modernity, are constantly changing and they are formed and continuously transformed. Under these conditions, the self-referencing processes are marked by narratives from “me” influenced by abstract systems, among which stands out the digital media. The central argument of this paper is that multimedia authoring conditions allowed by current digital media, generating various discursive genres, while producing identities, are expressions of them, both in the culture and technologies used. Methodologically, to exemplify how digital media may allow manifestations of lifestyles and identities, it proceeds to the analysis of a You Tube Video from the interpretive scheme of Rojo (2013) takes such multimedia production as a statement multi semiotic and multimodal, proceeds to the analysis of a YouTube video that depicts a compilation album of Adoniran Barbosa.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dulce Marcia Cruz, Professora do Departamento de Metodologia de Ensino e do Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC.

Professora do Departamento de Metodologia de Ensino e do Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC. Doutora em Engenharia de Produção, UFSC. Endereço: Rodovia Haroldo Soares Glavan, 4858, casa 3, Cacupé, Florianópolis, SC, BR, CEP: 88050-005. dulce.marcia@gmail.com.

Lidnei Ventura, Professor do Centro de Educação a Distância da Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC.

Professor do Centro de Educação a Distância da Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC. Mestre em Educação e Cultura pela UDESC. Doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC. Endereço: Rua Salvatina Feliciana dos Santos, 155. Itacorubi, Florianópolis, SC, BR, CEP: 88034-600. llrventura@gmail.com.

Thais Ehrhardt de Souza, Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC; Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC. Endereço: Rua Coronel Américo, 744. Barreiros, São José, SC, BR, CEP: 88117-310, thaisehrhardt@hotmail.com.

Published

2015-06-16

How to Cite

Cruz, D. M., Ventura, L., & Souza, T. E. de. (2015). MULTILITERACIES AND PRODUCTION OF IDENTITY IN CONTEMPORARY SOCIETY: ANALYZING STATEMENTS MULTIMODAL. Reflexão E Ação, 23(1), 322-347. https://doi.org/10.17058/rea.v23i1.5831