IMAGE READING IN ART: A LOOK FOR THE DEAF EDUCATION

Authors

  • Ivan Jeferson Kappaun
  • Janete Inês Müller
  • Daiane Kipper
  • Adriana da Silva Thoma

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v23i3.5852

Keywords:

Deaf, Image reading, Visual Language. Art Education, Deaf Studies

Abstract

This paper proposes a reflection about the image reading performed by deaf people, who study at a common class of the 2nd High School, in a public school of Santa Cruz do Sul/RS. In conjunction with Deaf Studies and Art Education, it problematize implications of deaf visual experience in school education, with a view to observing a practical activity, in which assigns meaning to artistic images through the 'Triangular Proposal for Teaching Art' (BARBOSA, 1991). Designed in the discipline of Art and mediated by translators and sign language interpreters, the activity carried out provided an opportunity to approach the students to imagery object and its context. Considering the deaf identities, there is evidence of an image reading process that builds on the visual and the unique experiences of each subject in the construction of meanings. In art and in deaf education, the visual language is central.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivan Jeferson Kappaun

Licenciado e bacharel em Artes Visuais (UFSM); especialista em Educação Especial e em Arte-Educação (UNIASSELVI). Docente nas redes municipal e estadual de Educação Básica – Santa Cruz do Sul/RS. Endereço: Avenida Independência, 1656, Avenida, Santa Cruz do Sul, RS, Brasil. E-mail: ivankappaun@yahoo.com.br

Janete Inês Müller

Graduada em Letras (UNISC); especialista em Língua Brasileira de Sinais (UNIASSELVI); Mestre e Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha – Câmpus São Vicente do Sul/RS. Endereço: Rua Lauro Elemar Hansen, 456, Renascença, Santa Cruz do Sul, RS, Brasil. E-mail: janeteim@hotmail.com.

Daiane Kipper

Licenciada em Matemática (ULBRA); especialista em Educação Especial (UNIASSELVI) e em Mídias na Educação (UFSM). Mestre em Educação (UNISC). Docente nas redes municipal e estadual de Educação Básica – Santa Cruz do Sul/RS. Endereço: Avenida Independência, 1656, Avenida, Santa Cruz do Sul, RS, Brasil. E-mail: daianekipper@hotmail.com

Adriana da Silva Thoma

Graduada em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, 1994), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 1997) e Doutora em Educação também pela UFRGS (2002). Atualmente é professora Adjunto IV da UFRGS, atuando no Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação (DEE/FACED) e no Programa de Pós Graduação em Educação (PPGEDU). Coordenadora do Grupo de Pesquisas SINAIS: Sujeitos, Inclusão, Narrativas, Identidades e Subjetividades. Integrante do Núcleo de Estudos sobre Currículo, Cultura e Sociedade (NECCSO/UFRGS) e do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Educação de Surdos (GIPES). Desenvolve e orienta pesquisas no campo dos Estudos Surdos e Estudos Culturais em Educação, principalmente nos seguintes temas: educação de surdos, educação especial, inclusão escolar, produção de identidades e diferença na educação e avaliação na educação de surdos. Endereço: Av. Paulo Gama, s/n°, prédio 12.201, 7° andar 90046-900 - Porto Alegre/RS, Brasil. Contato: asthoma@terra.com.br.

Published

2015-12-08

How to Cite

Kappaun, I. J., Müller, J. I., Kipper, D., & Thoma, A. da S. (2015). IMAGE READING IN ART: A LOOK FOR THE DEAF EDUCATION. Reflexão E Ação, 23(3), 58-78. https://doi.org/10.17058/rea.v23i3.5852

Issue

Section

Educação de surdos: políticas e práticas