RICOEUR'S HERMENEUTIC IN THE CONTEXT OF LIFE STORIES

Authors

  • Roberto Sanches Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle
  • Elaine Conte Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle - UNILASALLE.

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9492

Keywords:

Hermeneutic circle, Project, Life stories.

Abstract

The purpose of this article is to discuss the hermeneutical circle and the interpretation problematics, based on Heidegger and Ricoeur's proposals, having the structuralist analysis of the text as an aim. It is a literature review that focuses on Ricoeur's narrative theory to bright the hermeneutic thinking connected to life stories, as a project of itself, looking to show a reflective thinking, self-formative and a narrative rationality. The problematic of the relation between hermeneutics and existence can’t be outside of context, once the text is the way and access’s condition to the interpretation and understanding of human life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Sanches, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle - UNILASALLE, na linha de pesquisa: Culturas, linguagens e tecnologias na educação.

Elaine Conte, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle - UNILASALLE.

É doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle - UNILASALLE e líder do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação - NETE/CNPq.

Published

2017-09-09

How to Cite

Sanches, R., & Conte, E. (2017). RICOEUR’S HERMENEUTIC IN THE CONTEXT OF LIFE STORIES. Reflexão E Ação, 25(3), 188-203. https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9492

Issue

Section

Pesquisas em Educação: perspectivas teórico-metodológicas