A CARTOGRAPHIC APPROACH TO CHILDHOOD: CULTURAL MEDIATION AND CONSTRUCTION OF SENSES

Authors

  • Daniela Cristina Viana Universidade da Região de Joinville - Univille Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Silvia Sell Duarte Pillotto Universidade da Região de Joinville - Univille
  • Jane Mery Richter Voigt Universidade da Região de Joinville - Univille

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9696

Keywords:

Educational Practices, Cartography, Cultural Mediation.

Abstract

The objective of this article was to unveil senses constructed from cultural mediation for childhood, taking the theoretical and methodological approach of cartography as a conducting wire. The actions were carried out in an area of early childhood education of the public network in a municipality in the northern region of Santa Catarina, with children aged from 4 to 5 years of age. The qualitative research was carried out through cultural mediations contemplating the languages / expressions of the arts (dance, music and visual arts) based on an Exhibition, consisting of photographs of works and objects of a local artist, inserted in a museum collection. The research process revealed clues regarding the construction of senses by children, such as: the amplification of listening to sounds produced individually and collectively; the identification of visual dimensions as short / long, thin / thick, wide / narrow, empty / full, light / heavy, volume and body relation to space, other bodies, movement and musical rhythms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Cristina Viana, Universidade da Região de Joinville - Univille Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Mestre em Educação pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE, 2016); Especialista em Educação Profissional Integrada à Educação Básica na Modalidade Jovens e Adultos pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFSC, 2011); Graduada em Tecnologia em Sistemas da Informação e Comunicação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC, 2008); Graduanda de Filosofia (UFSC); Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação - NUPAE (UNIVILLE); e Técnica Administrativa em Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC).

Silvia Sell Duarte Pillotto, Universidade da Região de Joinville - Univille

Pós-Doutora no Instituto Estudos da Criança - IEC na Universidade do MINHO - UMINHO, Braga/Portugal em 2007/2008. Doutora em Engenharia de Produção (Gestão da Qualidade) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2003); Mestre em Educação (Currículo) pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (1997) Especialista em Fundamentos Estéticos para a Arte na Educação pela Faculdade de Artes do Paraná (1992); Graduada em Educação Artística - Habilitação Artes Plásticas pela Universidade para o Desenvolvimento do Estado de Santa Catarina - UDESC (1983) Professora titular nos cursos de Artes Visuais e Pedagogia na Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE e no Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação; Pesquisadora e Coordenadora de Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação - NUPAE, possui experiência nas áreas de Artes, Gestão, Currículo, Avaliação; Infância e Arte/Educação. Avaliadora do INEP, atua nos seguintes níveis da educação: educação superior e pós-graduação. Autora de vários livros publicados, desenvolve formação continuada e consultoria nas áreas citadas.

Jane Mery Richter Voigt, Universidade da Região de Joinville - Univille

Doutora em Educação, área de concentração Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP (2012). Mestre em Educação na linha de pesquisa Educação Matemática pela Universidade Federal do Paraná-UFPR (2004). Licenciada em Matemática pela Fundação Educacional da Região de Joinville - FURJ (1991). É professora titular da Universidade da Região de Joinville-UNIVILLE, atuando no Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Educação, em cursos de graduação e como pesquisadora e coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação - NUPAE. Tem experiência na área de ensino de Matemática na educação básica e no ensino superior, na coordenação pedagógica, na formação de professores. Desenvolve pesquisas envolvendo temas como: currículo, práticas educativas, políticas públicas, Arte/Educação, formação de professores e Educação Matemática.

Published

2017-09-09

How to Cite

Viana, D. C., Pillotto, S. S. D., & Voigt, J. M. R. (2017). A CARTOGRAPHIC APPROACH TO CHILDHOOD: CULTURAL MEDIATION AND CONSTRUCTION OF SENSES. Reflexão E Ação, 25(3), 110-130. https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9696

Issue

Section

Pesquisas em Educação: perspectivas teórico-metodológicas