RESEARCH IN EDUCATION: THEORETICAL-METHODOLOGICAL CHALLENGES AND CONTRIBUTIONS FROM THE BAKHTINIAN PERSPECTIVE

Authors

  • Maria Nilceia Andrade Vieira Universidade federal do Espírito Santo. Faculdade Estácio de Vila Velha - ES. Prefeitura Municipal de Vitória - ES.
  • Valdete Côco Universidade federal do Espírito Santo
  • Silvana Ventorim Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9707

Keywords:

Methodology, Research in education, Ethic.

Abstract

This article deals with the contributions of the Bakhtinian theoretical-methodological perspective (BAKHTIN, 2009; 2010; 2011; 2013) in the development of research in the educational field, highlighting the course of a research that thematizes the interlocution between the institutional evaluation and the continuing education in Education Child. Based on the conceptions of responsiveness, surplus of vision, alterity and dialogical relations, the text focuses on the ethical principles articulated to the delineation of methodological procedures and the interaction with the participating subjects. The discussions presented evidence that the Bakhtinian contribution, besides supporting the trajectory of this investigative process towards its objectives, was constituted as formative support for the own methodological questions and their interlacings with the different movements of the research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Nilceia Andrade Vieira, Universidade federal do Espírito Santo. Faculdade Estácio de Vila Velha - ES. Prefeitura Municipal de Vitória - ES.

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo; integrante do Grupo de Pesquisa Formação e Atuação de Educadores - GRUFAE; Professora da Faculdade Estácio de Vila Velha. Pedagoga na Educação Infantil - prefeitura Municipal de Vitória - ES.

Valdete Côco, Universidade federal do Espírito Santo

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense; Professora vinculada ao Departamento de Linguagens, Cultura e Educação e ao Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo

Silvana Ventorim, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora do Departamento de Linguagens, Cultura e Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo

Published

2017-09-09

How to Cite

Vieira, M. N. A., Côco, V., & Ventorim, S. (2017). RESEARCH IN EDUCATION: THEORETICAL-METHODOLOGICAL CHALLENGES AND CONTRIBUTIONS FROM THE BAKHTINIAN PERSPECTIVE. Reflexão E Ação, 25(3), 10-27. https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9707

Issue

Section

Pesquisas em Educação: perspectivas teórico-metodológicas