RESEARCH ON BASIC EDUCATION PROFESSIONALS AND PUBLIC POLICIES FOR CONTINUING EDUCATION: RELEVANT DIALOGUES?

Authors

  • Gercina Santana Novais Universidade Federal de Uberlândia
  • Silma do Carmo Nunes Faculdade de Educação e Estudos Sociais de Uberlândia -Fundação Presidente Antonio Carlos – FEESU/FUPAC
  • Andréa Porto Ribeiro Universidade Federal de Uberlândia
  • Cleber Ferreira Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro - IFTM.

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9709

Keywords:

Research, Continuing Education, Wheels of Conversation, Instrument of Public Policy Development.

Abstract

This text addresses the adoption of qualitative research as public Policy Formation and structuring axis of action, presentation and analysis of results of research with professionals in the basic education, inspired by the action research (THIOLLENT, 2009), using the wheels of conversation (birth; SILVA, 2009) as production space and data analysis, dialogue and collective actions. The results showed the importance of research in the process of continuing education, on identification, clarification of issues, development of collective action and public policy. Demonstrated the need to ensure time and space for the conduct of research and the training of education professionals, by reducing the gap between traditional public educational policy makers and professionals.

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Author Biographies

Gercina Santana Novais, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo –USP. Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia. Secretária de Educação no período de 2013 a 2016.

Silma do Carmo Nunes, Faculdade de Educação e Estudos Sociais de Uberlândia -Fundação Presidente Antonio Carlos – FEESU/FUPAC

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. Diretora Acadêmica da Faculdade de Educação e Estudos Sociais de Uberlândia, mantida pela Fundação Presidente Antonio Carlos – FEESU/FUPAC.

Andréa Porto Ribeiro, Universidade Federal de Uberlândia

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia – UFU. Professora na Educação Infantil e Supervisora no Ensino Fundamental da Rede Pública Municipal de Ensino de Uberlândia.

Cleber Ferreira Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro - IFTM.

Mestrando pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro. Professor de Matemática da Rede Pública Municipal de Ensino de Uberlândia. Professor no Curso de Graduação em Matemática da Faculdade de Educação e Estudos Sociais de Uberlândia -Fundação Presidente Antonio Carlos – FEESU/FUPAC

Published

2017-09-09

How to Cite

Novais, G. S., Nunes, S. do C., Ribeiro, A. P., & Oliveira, C. F. (2017). RESEARCH ON BASIC EDUCATION PROFESSIONALS AND PUBLIC POLICIES FOR CONTINUING EDUCATION: RELEVANT DIALOGUES?. Reflexão E Ação, 25(3), 147-167. https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9709

Issue

Section

Pesquisas em Educação: perspectivas teórico-metodológicas