STATE OF KNOWLEDGE AS A CRITICAL PERSPECTIVE FOR RESEARCH IN EDUCATION: "EDUCATION AND TECHNOLOGIES" IN QUESTION

Authors

  • Moema Gomes Moraes Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Joana Peixoto Instituto Federal de Goiás (UFG)

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9722

Keywords:

Education and technologies, State of knowledge, Dialectical method, Research in education.

Abstract

The purpose of this article is to reflect, based on the contributions emerging from a "state of knowledge" research, on some of the theoretical and methodological weaknesses that have been identified in educational research, namely: a) "theoretical syncretism", expressed by lack of theoretical rigor and epistemological clarity in the construction of the study object and consequently, b) methodological dispersion, considering that the research methodologies are not always guided by the theoretical conceptions expressly adopted. Based on considerations about educational research in Brazil (CUNHA, 1991; KUENZER; MORAES, 2005; SOUSA; BIANCHETTI, 2007; TIBALLI; NEPOMUCENO, 2006; WARDE, 1990), the theme will be developed based on a state of knowledge that aimed to identify the genesis and the movement of constitution of the theme "education and technologies" in the theses published in postgraduate programs of education in Brazil, from 2008 to 2013.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Moema Gomes Moraes, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutora em Educação (PUCGO). Professora no departamento de Matemática do Centro de Ensino e Pesquisas Aplicados à Educação da UFG. Professora no mestrado em Educação em Ciências e Matemática (UFG) e no mestrado em Ensino na Educação Básica. É pesquisadora do Kadjót - Grupo Interinstitucional de Estudos e Pesquisas sobre as relações entre as tecnologias e a educação

Joana Peixoto, Instituto Federal de Goiás (UFG)

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade Paris 8. Professora no Mestrado em Educação Para Ciências e Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás e colaboradora no Programa de Pós-Graduação Strictu Sensu em Educação da PUC GOIÁS. É líder do Kadjót - Grupo Interinstitucional de Estudos e Pesquisas sobre as relações entre as tecnologias e a educação

Published

2017-09-09

How to Cite

Moraes, M. G., & Peixoto, J. (2017). STATE OF KNOWLEDGE AS A CRITICAL PERSPECTIVE FOR RESEARCH IN EDUCATION: "EDUCATION AND TECHNOLOGIES" IN QUESTION. Reflexão E Ação, 25(3), 321-338. https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9722

Issue

Section

Pesquisas em Educação: perspectivas teórico-metodológicas