THE COLLABORATIVE CRITICAL ACTION RESEARCH AS A THEORETICAL-METHODOLOGICAL PERSPECTIVE: THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE AND EDUCATION AND SELFEDUCATION IN CONTEXT

Authors

  • Edson Pantaleão Universidade Federal do Espirito Santo
  • Reginaldo Celio Sobrinho Universidade federal do Espírito Santo
  • Nubia Rosetti do Nascimento Gomes Prefeitura Municipal de Vitoria/ES

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9723

Keywords:

Collaborative critical action research, Theoretical-methodological perspective, Research, Formation.

Abstract

We aim at stimulating knowledge and the debate on the contributions that the collaborative critical action research can bring to the development of investigations on different pertinent topics of the educational field. In order to fulfill this purpose, we systematized reflections on this research perspective, referring especially to the theory of everyday life developed by Agnes Heller (1977; 1992) and in the theory of knowledge elaborated by Henri Lefebvre (1968; 1995). We find in these authors important indications to understand how the dialectic – in the sphere of everyday life and not everyday life – is expressed in ways of conducting “school for all” in recent years. In addition, based on the perspective of these authors in the scope of collaborative critical action research, we understand the investigative work as a possibility to promote continuous processes of production of knowledge and education/selfeducation in context.

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Author Biographies

Edson Pantaleão, Universidade Federal do Espirito Santo

Possui graduação em Pedagogia e Psicologia pela UFES (1990 e 1993), especialização em educação (Administração, Supervisão e Orientação Educacional) pela UFES, Mestrado e Doutorado em Educação (1999 e 2009, respectivamente), pela UFES/PPGE, e Pós-doutorado em Educação pela UFRGS. É membro do Núcleo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação Especial (NEESP) e do Laboratório de Gestão da Educação Básica do Espírito Santo (LAGEBES) do Centro de Educação/UFES. É líder do grupo de pesquisa (CNPq): Políticas, Gestão e Inclusão Escolar: contextos e processos sociais (UFES

Reginaldo Celio Sobrinho, Universidade federal do Espírito Santo

Graduação em Pedagogia com habiliatação em Educação Especial, pela Universidade Federal do Espírito Santo (1998), mestrado em Educação (2004) e doutorado em Educação (2009) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espirito Santo. Pos-Doutorado em Educação, pela Universidade Federal da Grande Dourados/MS.

Nubia Rosetti do Nascimento Gomes, Prefeitura Municipal de Vitoria/ES

Mestre em Educação, Pedagoga do Sistema Municipal de Educação de Vitoria/ES

Published

2017-09-09

How to Cite

Pantaleão, E., Sobrinho, R. C., & Gomes, N. R. do N. (2017). THE COLLABORATIVE CRITICAL ACTION RESEARCH AS A THEORETICAL-METHODOLOGICAL PERSPECTIVE: THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE AND EDUCATION AND SELFEDUCATION IN CONTEXT. Reflexão E Ação, 25(3), 131-146. https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9723

Issue

Section

Pesquisas em Educação: perspectivas teórico-metodológicas