THE CONTRIBUTION OF THE ACTOR-NETWORK THEORY TO RESEARCH IN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9739

Keywords:

Sociotechnical network, Deserarchization of knowledge, Anthropology of sciences and techniques, Social, Nonhuman.

Abstract

This article seeks to discuss, in the light of actor-network theory - the theoreticalmethodological option of the field of anthropology of sciences and techniques based on the ethnography of objects - the limits and possibilities of research, especially in education. To this end, six key notions are presented that guide the conduct of investigations in a more democratic way, evidencing in this way the indissociability between epistemological choice and political choice. It is considered that the procedures discussed here can also bring significant contributions in the sense of redrawing the boundaries between human and nonhuman and of undoing as absolute dichotomies such as nature/society, scientific knowledge/popular knowledge, science/art.

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Author Biographies

Fátima Teresa Braga Branquinho, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Licenciada em Biologia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, tem mestrado em Educação pela Fundação Getúlio Vargas/RJ, doutorado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas, pós-doutorado no Centre de Sociologie de lInnovation/ École Nationale Supérieur des Mines de Paris e no Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre o Imaginário/CFICH/UFPE. Atualmente é professora do Departamento de Ciências Sociais e Educação da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Coordena o Grupo de Pesquisa Contribuição da Antropologia das Ciências e das Técnicas para a Educação na linha de pesquisa Construção Social do Meio Ambiente do PPGMA - Programa de Pós-graduação em Meio Ambiente - Doutorado Multidisciplinar/ Uerj.

Fátima Kzam Damaceno Lacerda, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Formada em Licenciatura em Química e em Engenharia Química pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, possui Mestrado em Tecnologia de Processos Bioquímicos pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e Doutorado pelo Programa Multidisciplinar em Meio Ambiente da UERJ. Professora do Instituto de Química da Universidade do Estado do Rio de Janeiro desde 1994 (DTPB/IQ/UERJ). Atualmente é Coordenadora Adjunta da Universidade Aberta do Brasil (UAB) da UERJ atuando junto aos cursos semipresenciais de licenciatura da universidade. Possui experiência na área de Bioquímica, Processos Bioquímicos e Educação, com ênfase em Educação a Distância, principalmente nos seguintes temas: educação em ciências, educação ambiental, formação de professores.

Published

2017-09-09

How to Cite

Branquinho, F. T. B., & Lacerda, F. K. D. (2017). THE CONTRIBUTION OF THE ACTOR-NETWORK THEORY TO RESEARCH IN EDUCATION. Reflexão E Ação, 25(3), 49-67. https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9739

Issue

Section

Pesquisas em Educação: perspectivas teórico-metodológicas