EVERYDAY LIFE STUDIES AND THE CONVERSATION WHEELS: POLITICAL-POETIC RESEARCH IN EDUCATION

Authors

  • Graça Reis Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Rafael Marques Gonçalves Universidade Federal do Acre
  • Tiago Ribeiro Instituto Nacional de Educação de Surdos; PPGEdu/ UNIRIO
  • Allan Rodrigues Fundação Municipal de Educação de Niterói

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9748

Keywords:

Conversations wheels, everyday life studies, curriculum.

Abstract

This text aims to present the conversation wheels as a space for dialogue, listening to the other, in a clear attempt to change the idea that school is space and time of repetition. For this, it brings a seam of our researches that are woven through a political-poetic methodology with the schools everyday life. In this way, it seeks to unfold curriculums that are already experienced and that can be socialized in the space of the conversation circle, signifying the term conversation and challenging to think this movement as a methodology of teacher training. This paper also insists on this idea because conversation is potency, is a special way of relating to the other, since it includes being and thinking together, exchange, polyphony, but not in a way that leads to the erasure of each person's speech and thought authorship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graça Reis, Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutora em Educação pelo ProPED/UERJ e membro de GT 13 – Educação Fundamental da ANPED.

Rafael Marques Gonçalves, Universidade Federal do Acre

Professor da Universidade Federal do Acre (Centro de Educação e Letras - Campus Floresta). Doutorando em Educação pela UERJ/ProPEd. Líder do Grupo de Pesquisas em Memórias, Identidades, Currículos e Culturas – GpMICC/CEL/UFAC. Membro do GT 12-Currículo da ANPEd e da Associação Brasileira de Currículo – AbdC. Bolsista CAPES.

Tiago Ribeiro, Instituto Nacional de Educação de Surdos; PPGEdu/ UNIRIO

Professor do Colégio de Aplicação do Instituto Nacional de Educação de Surdos, Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNIRIO. Bolsista CAPES PDSE/2016

Allan Rodrigues, Fundação Municipal de Educação de Niterói

Professor da Fundação Municipal de Educação de Niterói. Mestre em Educação pela UERJ/PPGEDU. Membro do GT 12-Currículo da ANPEd e da Associação Brasileira de Currículo – AbdC.

Published

2017-09-09

How to Cite

Reis, G., Gonçalves, R. M., Ribeiro, T., & Rodrigues, A. (2017). EVERYDAY LIFE STUDIES AND THE CONVERSATION WHEELS: POLITICAL-POETIC RESEARCH IN EDUCATION. Reflexão E Ação, 25(3), 68-87. https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9748

Issue

Section

Pesquisas em Educação: perspectivas teórico-metodológicas