The digital discourse of political influencers André Janones and Nikolas Ferreira on the X platform about the attack on Donald Trump

Authors

  • Gabriela Pereira Melo Universidade Federal de Santa Maria
  • Rejane de Oliveira Pozobon Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.17058/rzm.v13i2.19720

Keywords:

Technodiscursive strategies, Political influencer, Digital discourse analysis

Abstract

This study aims to analyze the technodiscursive strategies of political influencers André Janones and Nikolas Ferreira on the X platform regarding the attack suffered by Donald Trump. We conducted a digital discourse analysis (Paveau, 2021), considering characteristics of the political influencer (Gandini, Ceron and Lodetti, 2022; Karhawi, 2023). We found categories such as flamebait, discursive twist, affective rhetoric, amalgamation, community and algorithmic games.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Pereira Melo, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) linha Mídias e Estratégias Comunicacionais, bolsista CAPES. Mestre em Comunicação e Sociedade pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Especialista em Ensino de comunicação/jornalismo: temas contemporâneos (UFT). Bacharel em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo (UFT). Integrante do Grupo de Pesquisa Mídia, Discurso e Comunicação Pública (CNPq/UFSM), do Projeto de Pesquisa "A Nova Comunicação Pública: Humor E Emoção Enquanto Estratégia Discursiva" (CNPq/UFSM) e o Grupo de Pesquisa Estudos sobre Desinformação no Ecossistema Midiático (UFSM/CNPq).

Rejane de Oliveira Pozobon, Universidade Federal de Santa Maria

Professora Titular do Departamento de Ciências da Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria. Docente do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria. Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2007), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2002), Bacharel em Jornalismo pela Universidade Federal de Santa Maria (2000) e Bacharel em Relações Públicas pela Universidade Federal de Santa Maria (1998). Áreas de interesse: Comunicação Pública; Política; Mídia; Discurso político; Discurso Jornalístico; Discurso Midiático; Discurso governamental. Líder do Grupo de Pesquisa "Mídia, Discurso e Comunicação Pública" (UFSM/CNPq).

Published

2024-12-20

How to Cite

Pereira Melo, G., & de Oliveira Pozobon, R. (2024). The digital discourse of political influencers André Janones and Nikolas Ferreira on the X platform about the attack on Donald Trump. Rizoma, 13(2), 87-104. https://doi.org/10.17058/rzm.v13i2.19720

Issue

Section

Artigos