THE promotion of reading under the university extension: project " literatura em diálogo "

Authors

  • Ivânia Campigotto Aquino Universidade de Passo Fundo- UPF
  • Fabíola Hauch Universidade de Passo Fundo - UPF
  • Gislaine de Oliveira de Almeida Universidade de Passo Fundo - UPF
  • Igor Andreola Universidade de Passo Fundo - UPF

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v43i78.12017

Keywords:

Classic Literature. Innovation. Reading. Culture. Society.

Abstract

This paper has the objective of present the extension project “Literatura em Diálogo”, which is part of the extensionist activities executed at the Universidade de Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brasil, in the area of the Program Ensino e Inovação from the Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Curso de Letras. It is a project that promotes the approximation between the youngster and the literary mean by methodological innovations directed to reading, establishing relation between the Literature and other knowledge areas. In this way, this paper is organized like this: 1) introduction, in which a brief summary of the Project can be found, its objectives and its justification; 2) theoretical exposure, based, mainly, in the writings of the Brazilian literary critic Antonio Candido, what allows us, out of the analysis and the relation between the Literature and the other knowledge areas establishment, comprehend the importance of innovating on the didactical procedures in the youngster’s reading approach; 3)detail-oriented analysis of the Project, with information as, for instance, the audience it is for, the way it is developed, the partnerships with it counts on, materials and methods used; 4) the way as the Project develops itself in practice, and, at least, 5) the results achieved by the end of 2017 and the analysis of the youngster involvement and their reaction to the reading experiences executed. Under this structure, we can share a good extension practice, methodologically articulated with the teaching and research, in the benefit of the readers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERÊNCIAS

ADORNO, Theodoro W. Notas de literatura . São Paulo: Duas Cidades; Edição 34,

ARISTÓTELES. Poética . Tradução de Eudoro de Souza. Rio de Janeiro: Imprensa

Nacional; Casa da Moeda, 1992.

BLOOM, Harold. A anatomia da influência . São Paulo: Objetiva, 2013.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil.

Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio . Vol. linguagens, códigos e

suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 2006. p.49-81.

CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade : Estudos de Teoria e História Literária.

São Paulo: Publifolha, 2000.

FISCHER, Luís Augusto. Fronteiras para a narração . (não publicado).

LAJOLO, Marisa. O que é literatura . São Paulo: Brasiliense, 1982.

LUKÁCS, Georg. A teoria do romance . Trad. Alfredo Margarido. Lisboa: Editorial

Presença, 1962.

MORETTI, Franco. Atlas do romance europeu : 1800-1900. São Paulo: Boitempo,

REICHEL, Heloisa Jochins. Relatos de viagens como fonte histórica para estudo de

conflito étnicos na região platina (séc. XIX).In.: VÉSCIO, Luiz Eugênio & SANTOS,

Pedro Brum (orgs.). Literatura e História . Bauru – SP: EDUSC, 1999.

VASCONCELOS, Soraia. Patrimônio cultural do Brasil: ressonâncias literárias.

Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 4, n.1, mar. 2014.

Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/moci/article/viewFile/

/1543>. Acesso em: 18 de fev. de 2018.

Published

2018-09-03

How to Cite

Campigotto Aquino, I., Hauch, F., de Almeida, G. de O., & Andreola, I. (2018). THE promotion of reading under the university extension: project " literatura em diálogo ". Signo, 43(78), 02-12. https://doi.org/10.17058/signo.v43i78.12017

Issue

Section

Literatura e Educação: perspectivas e tendências contemporâneas