And now, my people, a story I'm going to tell you: training experiences for readers in the nursery

Authors

  • Caroline Rodrigues Melo Universidade Federal do Pampa
  • Zila Letícia Pereira Rêgo Unipampa

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v43i78.12036

Keywords:

Child education. Nursery. Training of readers. Literary reading projects.

Abstract

This article reports on procedures and results achieved with literary reading projects developed in nursery classes I and II of a private nursery school in Bagé / RS during nine months of the year 2017. The guiding question of the research was to analyze the interaction between children and books, evaluating the extent to which the actions corroborated the construction of a reading behavior by the small students. In this sense, we describe and analyze three reading projects (I count, you recount, we enchanted ourselves, Place of once ... and Traveling Bag) applied in the classes, considering concepts and theoretical presuppositions derived from education and literary theory. The results obtained lead us to conclude that literature projects in nursery classes lead to the approach to books and contribute to the formation of reading habits, but that the pedagogical intention and the family engagement are determinant in its concretization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Rodrigues Melo, Universidade Federal do Pampa

Licenciada em Letras pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) e professora de Educação Infantil em escola da rede privada de ensino de Bagé/RS.

Zila Letícia Pereira Rêgo, Unipampa

Professora adjunta do curso de Letras da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), campus Bagé, e do Mestrado em Ensino de Línguas na mesma instituição

References

BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. 35. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014. 448 p.

BORDINI, Maria da Glória. Poesia e consciência linguística na infância. 2. ed. In: SMOLKA, Ana Luiza B et al. Leitura e desenvolvimento da linguagem. São Paulo: Global, 2010. 112 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Lei Federal n.º 9.394, de 26/12/1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em 25 de abril de 2017.

DEBUS, Eliane. Festaria de brincança: a leitura literária na Educação Infantil. 1. ed. São Paulo: Paulus, 2006. 136 p.

HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. 1. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2010. 316 p.

MIR, Maria Gloria Medrano. A criança e seu crescimento: aspectos motores, intelectuais, afetivos e sociais. 5. ed. In: ARRIBAS, Teresa Lleixà et al. Educação infantil: desenvolvimento, currículo e organização escolar. Porto Alegre: Artmed, 2004. 395 p.

OLIVEIRA, Zilma Ramos de et al. O trabalho do professor na Educação Infantil. 1. ed. São Paulo: Biruta, 2012. 420 p.

VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Imaginação e criatividade na infância. 1. ed. Tradução: João Pedro Fróis. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014. 144 p.

Published

2018-09-03

How to Cite

Melo, C. R., & Rêgo, Z. L. P. (2018). And now, my people, a story I’m going to tell you: training experiences for readers in the nursery. Signo, 43(78), 91-101. https://doi.org/10.17058/signo.v43i78.12036

Issue

Section

Literatura e Educação: perspectivas e tendências contemporâneas