The literary reading as interdisciplinary knowledge: considerations from the prose poetry of Bartolomeu Campos de QueirósThe book and it’s mediation in childhood

Authors

  • Hellenice Ferreira UNIGRANRIO
  • Anna Paula Soares Lemos UNIGRANRIO

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v43i78.12133

Keywords:

Interdisciplinarity, Children's literature, Literary Reading, Bartolomeu Campos de Queirós.

Abstract

This article intends to present the interdisciplinarity present in the literary production of the writer of Bartolomeu Campos de Queirós, through the works O peixe e o pássaro (1974), Pedro (1983), Mario (1982), Ciganos (1982), Minerações (1991), De não em não (1998), Sei por ouvir dizer (2007), and Menino inteiro (2009), looking from this particular, to demonstrate the literary reading as constituted and producer of several knowledges. The author's choice is based on the assertion of Antonio Cândido (1987), which recalls "the fact that literary production appeared in Minas in the eighteenth century with a marked universality." From state of Minas Gerais, Queirós universalizes his writing pregnant with knowledge transmuted into poetry, in order to be read here or elsewhere without prejudice of meaning, and a fortiori understood with the product of human sentiments, a writing, so to speak, inter (and intra) geographical. To reach its production, we invite the reader to take a brief tour of the literary production dedicated to the child, but involving readers of all ages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hellenice Ferreira, UNIGRANRIO

Escritora, Membro do Conselho Fiscal da Fundação Cultural Casa Lygia Bojunga, Mestranda em Humanidades, Culturas e Artes, pela Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO), Graduada em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e especialista em Arteterapia pela Universidade Cândido Mendes (UCAM), é professora da rede pública municipal de Duque de Caxias. Sua bibliografia possui quinze obras publicadas nos gêneros poesia, contos e crônicas, sendo organizadora de duas coletâneas de textos literários. Possui duas comunicações publicadas em congressos, e palestras/cursos/apresentações realizadas nas cidades de Beja e do Porto, em Portugal.

Anna Paula Soares Lemos, UNIGRANRIO

Doutora e Mestre em Literatura Comparada na Faculdade de Letras - Depto. de Ciência da Literatura da UFRJ, integra o grupo de pesquisa Formação do Brasil Moderno: literatura, cultura e sociedade, certificado pela UFRJ e registrado no diretório da CNPq, atuando na linha de pesquisa Literatura e Imagem. Atualmente é Professora Adjunta 1 do Programa de Pós-Graduação em Humanidades, Culturas e Artes. Inter-Humanitas, PPGHCA/UNIGRANRIO

References

ANDERSEN, Hans Christian. Vinte e cinco contos de Andersen. Clube dos autores: Edição Digital, 2018.

BOJUNGA, Lygia. A bolsa amarela. Rio de Janeiro: Casa Lygia Bjunga, 2012.

BRADBURY, Ray. Fahrenheit 451. Rio de Janeiro: Editora Globo, 2003.

CÂNDIDO, Antonio. A educação pela noite e outros contos. São Paulo: Editora Ática, 1989.

DAHL, Road. A fantástica fábrica de chocolate. Rio de janeiro: Martins Fontes, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia, saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

LOBATO, Monteiro. Reinações de Narizinho. Rio de Janeiro: Brasiliense, 2005.

ORTHOF, Sylvia. Mudanças no galinheiro mudam a vida por inteiro. Rio de Janeiro: Rovelle, 2012.

QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Sobre ler, escrever e outros diálogos. Belo Horizonte: Autêntica, 2012

_______. O peixe e o pássaro. Belo Horizonte: Editora Miguilim, 1974.

_______. Pedro, o menino que tinha o coração cheio de domingo. Belo Horizonte: Editora Miguilim: 1995.

_______. Mário, de pedras, conchas e sementes. São Paulo: Global, 2009.

_______. Ciganos. Belo Horizonte: Editora Miguilim, 1984.

_______. Minerações. Belo Horizonte: RHJ, 1991.

_______. De não em não

_______. Sei por ouvir dizer. Porto Alegre: Edelbra, 2007.

_______. Menino inteiro. São Paulo: Global, 2008.

QUEIROZ, Rachel de. O quinze. Rio de Janeiro: José Olympio, 1982.

ROCHA, Ruth. O que s olhos não vêem. Rio de Janeiro Salamandra, 2003.

ROSA, Guimarães. Grande sertão veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2010.

REVISTA PALAVRA, Publicação SESC, 2012.

Published

2018-09-03

How to Cite

Ferreira, H., & Lemos, A. P. S. (2018). The literary reading as interdisciplinary knowledge: considerations from the prose poetry of Bartolomeu Campos de QueirósThe book and it’s mediation in childhood. Signo, 43(78), 114-122. https://doi.org/10.17058/signo.v43i78.12133

Issue

Section

Literatura e Educação: perspectivas e tendências contemporâneas