The space of the literary text in the Base Nacional Comum Curricular in the stage of Fundamental Teaching

Authors

  • Ana Paula Teixeira Porto Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI - Rio Grande do Sul
  • Luana Teixeira Porto URI

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v43i78.12180

Keywords:

Literary text, BNCC, elementary school.

Abstract

Considering the relevance of the reading of literary texts for human formation and for the development of reading habits and the need to provide access to the literary text and reading practices that can awaken aesthetic enjoyment in Basic Education and the proposition of meaning for the texts read, this article discusses a recent orientation of the Ministry of Education (MEC) for Brazilian elementary education and evaluates the perspective on literature in the document. It is the National Curricular Common Base Base Nacional Comum Curricular - BNCC, approved in 2017, and which should guide the teaching practice from the first to the ninth year of elementary education in public schools in the country. It is particularly interesting to discuss the conception of literature teaching at the BNCC and to evaluate the proposition of approach in second stage of elementary school. The study is based on reflections on the relationship between teaching and literature and analyzes the document of the MEC, pointed out in the article as an element that ratifies a growing erasure of the space of literature in school education.

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Author Biographies

Ana Paula Teixeira Porto, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI - Rio Grande do Sul

Ana Paula Teixeira Porto possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria, especialização em Educação a Distância pela Pontifícia Universidade Católica e Mestrado e Doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na área de Literatura Brasileira Concluiu estágio pós-doutoral sobre a literatura angolana de expressão portuguesa. Atualmente é professora do Mestrado em Letras da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (campus de Frederico Westphalen), onde desenvolve pesquisas sobre literatura brasileira e africana e soabre ensino de literatura. É autora do livro Crítica social e dialogismo na prosa de Sérgio Sant’Anna.

Luana Teixeira Porto, URI

Luana Teixeira Porto possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria, especialização em Educação a Distância pela Pontifícia Universidade Católica e Mestrado em Letras na área de Literatura Brasileira e Doutorado em Letras na área de Literatura Comparada, ambos realizados na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora de curso de Mestrado em Letras da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (campus de Frederico Westphalen). Realiza pesquisa na área de Estudos Literários, abordando narrativas (literárias e não literárias) sobre violência e ensino de literatura e formação de leitor. É autora do livro Morangos mofados: crítica social e melancolia.

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Published

2018-09-03

How to Cite

Porto, A. P. T., & Porto, L. T. (2018). The space of the literary text in the Base Nacional Comum Curricular in the stage of Fundamental Teaching. Signo, 43(78), 13-23. https://doi.org/10.17058/signo.v43i78.12180

Issue

Section

Literatura e Educação: perspectivas e tendências contemporâneas