"I prefer to rise squared that go down round": metaphor and conceptual integration in religious meme

Authors

  • Sandra Pereira Bernardo Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ https://orcid.org/0000-0001-6952-9138
  • Naira de Almeida Velozo Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Gisele Oliveira Abreu SEEDUC RJ

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v44i79.12705

Keywords:

Conceptual metaphor. Conceptual integration. Meme.

Abstract

Analyzes a religious imprint meme, created from the image traditionally conveyed in advertising Skol beer, based on theories of metaphor and conceptual blending (Lakoff & Johnson, 2002 [1980], FAUCONNIER; Turner, 2002). On a yellow background instead of the arrow with rounded red line pointing down around the name of the drink, is an arrow Red also forming angles of the base of a semi-open square, pointing up, around the word "heaven ". Below this image is the phrase "I prefer to go up square than to descend round". Among other possible assignments of meaning, an immediate relationship between the slogan and Skol evangelical dogmas about the straight posture and without vices to reach the sky was established. These two types of stored knowledge led to the opening of two mental spaces of input: the first compound of elements linked to the religious message and the second with elements related to the beer slogan. A generic space is open, bringing together elements common to both inputs and the conventional metaphorical conceptualization that BOM IS UP and BAD IS DOWN. The sense that the sky will only be achieved through a hard, square way, results from complex compressions between mental and intraespaços selectively projected onto the mixture space: ANALOGY, DISANALOGY, CAUSE-EFFECT, CHANGE, IDENTITY, SINGULARITY, INTENTIONALITY, MEMORY , LIFE'S HISTORY. It is a single-scope integration network in which the input on the advertisement serves as the source for the input of the meme message.

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Author Biographies

Sandra Pereira Bernardo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Graduada em Português Literaturas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1990), mestre em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1995) e doutora em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Professora Associada da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, integra o Departamento de Estudos da Linguagem, atuando na graduação e pós-graduação. Desenvolve pesquisa em Linguística Cognitiva e lidera o grupo de pesquisa Núcleo de Estudos Língua em Uso e Cognição - Neluc.

Naira de Almeida Velozo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduada em Letras - Português, Italiano e respectivas Literaturas - pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), mestre em Letras, na área de concentração de Linguística, também pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), doutora e Letras pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora Adjunta do Departamento de Estudos da Linguagem da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, onde atua na graduação e pós-graduação. Membro do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos Língua em Uso e Cognição - Neluc.

Gisele Oliveira Abreu, SEEDUC RJ

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestre em Linguística pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2011) e licenciada na Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2009). Atua na área da Linguística Cognitiva, pesquisando assuntos referentes à Metáfora e Avaliatividade.

References

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Published

2019-01-03

How to Cite

Bernardo, S. P., Velozo, N. de A., & Abreu, G. O. (2019). "I prefer to rise squared that go down round": metaphor and conceptual integration in religious meme. Signo, 44(79), 44-53. https://doi.org/10.17058/signo.v44i79.12705

Issue

Section

Metáforas Multimodais