Applicability of counterpoint rhythm in the poem The Raven by Egdar Alan Poe: motif, variation and translation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v47i89.17147

Keywords:

Counterpoint rhythm, Meter and rhythm, The Raven, Poetry and music, Translation of poetry

Abstract

The “counterpoint rhythm” phenomenon is this way called in the study of poetry by borrowing of the term as applied in music, describing an effect in which two rhythmical patterns would coexist simultaneously. However, it receives controversial denominations and meanings in literature, coming to be recently qualified as inherent to canon meters of Portuguese language poetry. That said, the present work had as its objective to comprehend this phenomenon as it in fact occurs, how it could be adequately denominated and if it is applicable in the study of poetry. To that end, the first part consisted of a critical review of the literature concerning the object, having as principle the objective definition of the borrowed musical concepts, while the second sought the applicability of the phenomenon through the comparison of the rhythmical analysis by multiple levels of intensive distribution in the poem The Raven by Edgar Allan Poe and in its translations by Fernando Pessoa and Milton Amado. It was concluded that the various meanings consist in similar phenomena which can be grouped under the adequate denomination of “variation of rhythmic motif” and that, since the phenomenon was observed in the poem by Poe, doubtfully reproduced by Pessoa and predominantly reproduced by Amado, this concept presents applicability to the analysis and interpretation of poetry.

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Author Biographies

Pietro Dri Marchiori, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduando em Música: Bacharelado em Flauta pela Escola de Música da UFRJ. Foi monitor bolsista das disciplinas de Flauta (2020); solista da Orquestra Sinfônica da UFRJ (2020); e colaborador, músico e pesquisador do projeto de extensão e GARIn "Co-memorando a canção como reunião poética originária e UFRJ In-Versos" (2019-hoje) com bolsa PROART (2021). Desenvolve Iniciação Científica com bolsa FAPERJ (início 2021), bem como demais pesquisa na área de Literatura e Música.

Celso Garcia de Araújo Ramalho, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor Associado da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutor e Mestre em Poética (Ciência da Literatura) pela Faculdade de Letras da UFRJ. Bacharel em Música: habilitação em violão (UFRJ) com bolsa FUJB e Licenciado em Educação Artística com habilitação em Música (CBM-CEU). Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenou de 2012 a 2018 o subprojeto PIBID-Música na UFRJ, com apoio MEC/CAPES. Coordena o projeto de extensão "Co-memorando a canção como reunião poética originária e UFRJ In-Versos" (Garin) em parceria com o grupo Poemata e Coral Maestro Francisco Mignone, e com apoio do edital PROFAEX 2018/2019 e Proart 2019/2020. É integrante do grupo Camerata Dedilhada da UFRJ como pesquisador, intérprete e compositor; grupo vinculado aos projetos de pesquisa e extensão na UFRJ e apoiado pela FAPERJ desde 2016. Atualmente integra o BASis/Sinaes na área de música como avaliador credenciado pelo INEP e o Programa de Pós-Graduação em Música da UNIRIO, colaborando também com o PPG de Letras Clássicas. Desenvolve pesquisa articulando as possibilidades de diálogo entre as áreas de Letras, Filosofia e Música.

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Published

2022-07-06

How to Cite

Marchiori, P. D. ., & Ramalho, C. G. de A. . (2022). Applicability of counterpoint rhythm in the poem The Raven by Egdar Alan Poe: motif, variation and translation. Signo, 47(89), 62-81. https://doi.org/10.17058/signo.v47i89.17147