Digital Society and critical Reading: how is language teacher education being planned in times of emergence of disinformation technologies?
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v47i90.17555Keywords:
Digital society, Critical reader education, Language teacher education, Digital literaciesAbstract
The popularization of digital technologies caused a true sociocultural revolution in the forms of communication, providing different spaces and new ways of interaction, both in the scope of personal and professional relationships. In today's digital society, the wide use of different resources and social media has also facilitated the production and circulation of knowledge, requiring greater agency and mastery of different forms of language use from users, as well as new interpretation skills, since the digital space has also become a fertile ground for the circulation of disinformation. This scenario is presented as a justification for this text, which aims to observe how language teachers are prepared for the process of training critical readers from the emergence of digital technologies. Methodologically, it starts with the documental analysis of five pedagogical projects of on-site courses of Licentiate in Portuguese Languages at Federal Universities located in Rio Grande do Sul (Brasil). It is considered that for the training process of the critical reader it is essential, first, that the initial training of language teachers provides teachers with theoretical and practical experiences on the concepts of new literacies; multimodality and communication; multiliteracies and Digital Literacy. As a result, it was identified that, of the five analyzed courses, only two provide affordances for the development of new literacies, multiliteracies and teaching digital literacies.
Downloads
References
ALVES, Márcus Vinícius Vieira. AFFORDANCES (Propiciamento). In: CAZDEN et al. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. (Orgs. Ana Elisa Ribeiro e Hércules Tolêdo Corrêa; Trad. Adriana Alves Pinto et al.). Belo Horizonte: LED, 2021. p. 101-102.
BARBOSA MACEDO, Litiane; SOUZA OLIVEIRA, Isabel de; MELO DE LIMA, Lucas. Multimodalidade e fake News: investigando os significados visuais nas postagens do Facebook contendo notícias falsas. Entrepalavras, Fortaleza, v. 11, n. 3, e2279, p. 526-549, set.-dez./2021. DOI: 10.22168/2237- 6321-32279.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BUZATO, Marcelo E. K. Letramento digital: um lugar para pensar em internet, educação e oportunidades. In: Congresso ibero-americano educarede, São Paulo, 2006. Anais... São Paulo: CENPEC, 2006. s/p.
DIAS, Daniela Rodrigues. Letramento digital. In: CAZDEN et al. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. (Orgs. Ana Elisa Ribeiro e Hércules Tolêdo Corrêa; Trad. Adriana Alves Pinto et al.). Belo Horizonte: LED, 2021. p. 101-102.
FURG. Universidade Federal do Rio Grande. Projeto Pedagógico do curso de Letras/Português. 2017. Disponível em: https://prograd.furg.br/images/PPC-Letras-Portugus.pdf. Acesso em: mar., 2022.
KRAMSCH, Claire. Language as Symbolic Power. New York: Cambridge University Press, 2021.
LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. Discussing New Literacies. Language Arts, v. 84, n. 1, september, 2006.
LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. A new literacies sampler. New York: Peter Lang, 2007.
LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. Digital literacies: Concepts, Policies and Practices. New York: Peter Lang, 2008.
LORENZI, Gislaine Cristina Correr; PÁDUA, Tainá-Rekã Wanderley de. Blog nos anos iniciais do fundamental I: a reconstrução de sentido de um clássico infantil. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. p. 11-31.
MONTE MÓR, Walkyria Maria. Multimodalidades e comunicação: antigas novas questões no ensino de línguas estrangeiras. R. Let. & Let. Uberlândia, MG, v. 26, n. 2, p. 469-476, jul.-dez. 2010.
NAGUMO, Estevon; TELES, Lúcio França; SILVA, Lucélia de Almeida. Educação e desinformação: letramento midiático, ciência e diálogo. Educação Temática Digital Campinas, SP, v.24, n.1, p. 220-237m jan. /abr., 2022. DOI: 10.20396/etd.v24i1.8665292.
RECUERO, Raquel; SOARES, Felipe; ZAGO, Gabriela. Polarização, hiperpartidarismo e câmaras de eco: como circula a Desinformação sobre COVID-19 no Twitter. Revista Contracampo, Niterói, v. 40, n. 1, p. 1-17, jan./abr. 2021. DOI: http://doi.org/10.22409/contracampo.v40i1.45611.
TAKAKI, Nara Hiroko; SANTANA, Fernanda Belarmino de. Entendendo os novos letramentos da perspectiva educacional: foco nas práticas sociais diárias. Revista Diálogos Interdisciplinares – GEPFIP, Aquidauana, v. 1, n. 1, p. 52-66, out. 2014.
UFFS. Universidade Federal da Fronteira Sul. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação Letras: Português e Espanhol - Licenciatura. 2020. Disponível em: https://www.uffs.edu.br/atos-normativos/ppc/ccllch/2020-0002/@@download/documento_historico. Acesso em: mar., 2022.
UFPEL. Universidade Federal de Pelotas. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Letras - Português. 2014. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/portugues/files/2015/11/PPC-L-PORTUGUES-2014.pdf. Acesso em: mar., 2022.
UFSM. Universidade Federal de Santa Maria. Projeto Pedagógico do Curso de Letras – Licenciatura – Habilitação em Português e Literatura de Língua Portuguesa. 2020. Disponível em: https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/santa-maria/letras/projeto-pedagogico. Acesso em: mar., 2022.
UNIPAMPA. Universidade Federal do Pampa. Projeto Pedagógico do Curso de Letras. 2017. Disponível em: https://dspace.unipampa.edu.br//handle/riu/4914. Acesso em: mar., 2022.