Effects of the Brazilian inclusion policy on the linguistic education of a deaf child in the preschool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v48i93.18657

Keywords:

Deaf child, Linguistic education, Early childhood education, Linguistic environment, Inclusion policy

Abstract

This article discusses the potential effects of Brazil's inclusion policy on the linguistic education of deaf children. To this end, based on the theoretical perspective of authors from the field of Deaf Studies and Language Policies, a case study was conducted, observing interactions of a deaf child enrolled in a public kindergarten school in southeastern Brazil. Through analysis of video-recorded classroom observations and field notes, the study highlights efforts and challenges in implementing bilingual education, where the roles of the Brazilian Sign Language (Libras) and Portuguese (spoken by the majority of the participants in the classroom) are still not well-defined. In addition, the study also revealed that the observed deaf child has limited access to both languages, crucial for his/her human development. In conclusion, in order inclusion to be viable, bilingual deaf education in Brazil requires more precise guidelines and linguistic-pedagogical training for for all stakeholders, including family members, to create a linguistically-rich environment that supports the holistic development of deaf children.

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Author Biographies

Kátia Regina Borges, Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná (Unopar) e bacharela em Letras-Libras pela Ufes. Professora de Educação Infantil na Rede Municipal de Educação de Vila Velha/ES

Keila Cardoso Teixeira, Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), mestra em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (Unimep) e licenciada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Colatina (Fafic). Professora do Departamento de Linguagens, Cultura e Educação e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Ufes.

Pedro Henrique Witchs, Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)

Doutor e mestre em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), licenciado em Ciências Biológicas pela mesma instituição. Professor do Departamento de Línguas e Letras e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes).

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Published

2023-11-01

How to Cite

Borges, K. R., Teixeira, K. C., & Witchs, P. H. (2023). Effects of the Brazilian inclusion policy on the linguistic education of a deaf child in the preschool. Signo, 48(93), 92-102. https://doi.org/10.17058/signo.v48i93.18657

Issue

Section

v. 48, n. 93, 2023 - Bilingual education for the deaf