Creation and use of signs composed by deaf people: a study with students of the Language-Libras course at UFPI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v48i93.18661

Keywords:

Libras morphology, Compound signs, Deaf students, Linguistic regularities

Abstract

The aim of this study is to analyze the linguistic and contextual regularities that lead to the acceptability and creation of composite signs in Brazilian Sign Language (LIBRAS) by deaf students of the Letras Libras course at the Federal University of Piauí (UFPI).  Therefore, we carried out a qualitative research based on morphological aspects of Libras and the Portuguese Language, with emphasis on the description of the linguistic and contextual regularities underlying the perception of three deaf students in the first period of the referred course.  We cataloged and mapped 55 composite signals, of which we verified which were the same or which were different from those counted in the references by Quadros and Karnopp (2004), Felipe (2006), Takahira (2012), Minussi and Takahira (2013), Figueiredo Silva and Sell (2009) and the Novo deit-Libras dictionary by Capovilla et.al (2009).  In the analyses, we identified linguistic and contextual regularities underlying the perception of deaf students about the acceptance and creation of composite signs related to the following factors: linguistic economy, cultural factors, visual perceptions, conceptual and contextual perceptions and understandings of the world and language learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASILIO, Margarida. Formação e classes de palavras no português do Brasil. 3. ed. 2ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2014.

BASILIO, Margarida. Teoria Lexical. 8. ed. São Paulo: Ática, 2007.

CAMARA JR., J. M. Estrutura da Língua Portuguesa. Petrópolis: Vozes, 1970.

CAPOVILLA, F. C. et al. Novo Deit-Libras: Dicionário enciclopédico ilustrado trilíngue da Língua de Sinais Brasileira (LIBRAS) baseado em Linguística e Neurociências cognitivas. vol. 1 e 2. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo; Inep; CNPq; Capes, 2009.

FELIPE, T. A. Os processos de formação de palavras na LIBRAS. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 7, n. 2, p. 200-217, jun., 2006.

FIGUEIREDO SILVA, M. C.; SELL, F. F. S. Algumas notas sobre os compostos em português brasileiro e em LIBRAS. 2009. Disponível em: http://linguistica.fflch.usp.br/sites/linguistica.fflch.usp.br/files/FIGUEIREDOSILVA-SELL.pdf. Acesso em: 04 jun. 2018.

HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da língua portuguesa: com a nova ortografia da língua portuguesa. São Paulo: Moderna, 2011.

MINUSSI, Rafael Dias; TAKAHIRA, Aline Garcia Rodero. Observações sobre os compostos da LIBRAS: a interpretação das categorias gramaticais. Revista Linguística / Revista do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Rio de Janeiro. v. 9, n. 1, jun., 2013.

QUADROS, R. M.; KARNOPP, L. B. Língua de sinais brasileira: estudos lingüísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

QUADROS, R. M; CRUZ, C. R. Língua de sinais: instrumentos de avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2011.

SAUSSURE, F. de. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 2012.

TAKAHIRA, A. G. R. Questões sobre compostos e morfologia da Libras. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 1, n. 41, p. 262-276, jan./abr., 2012.

XAVIER, André Nogueira; NEVES, Sylvia Lia Grespan. Descrição de aspectos morfológicos da Libras. Revista Sinalizar, v. 1, n. 2, p. 130-151, jul./dez., 2016.

Published

2023-11-01

How to Cite

Gomes, F., Pereira do Nascimento, G., & de Abreu Lopes , I. . (2023). Creation and use of signs composed by deaf people: a study with students of the Language-Libras course at UFPI. Signo, 48(93), 130-149. https://doi.org/10.17058/signo.v48i93.18661

Issue

Section

v. 48, n. 93, 2023 - Bilingual education for the deaf