Levels of comprehension when reading informational texts in different media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v49i94.18860

Keywords:

Levels of reading comprehension, Reading in different media, Informative texts

Abstract

This research was developed to investigate the levels of understanding of information in academic and journalistic texts read in different digital media and in print, in order to check if there would be significant differences in reading in these media. The study was based on Kintsch e Rawson’s (2013) comprehension model and used Barret’s (1968) taxonomy, and its adaptation, in the elaboration of the reading tests. It is a quasi-quantitative research, conducted with 24 participants, which involved reading texts and carrying out comprehension tests, in order to assess how much readers understood information in the texts read, two academic (an abstract and an introduction of scientific articles) and two journalist texts (academic news and journalistic news) when read in different digital media (cell phone, tablet and computer) and in print. Statistical tests (ANOVA and t test) did not identify significant differences in comprehension in relation to the text read or the media used for reading. Although the results did not reveal that digital reading can hinder – or benefit – comprehension of informative texts when read academic and journalistic texts, further inquiry is needed so we can achieve conclusive results.

Keywords: Levels of reading comprehension; Reading in different media; Informative texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Keyla Maria Frota Lemos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Professora Adjunta do Departamento de Letras Estrangeiras da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, coordena o Programa de Residência Pedagógica de Letras - Língua Inglesa e foi coordenadora do PIBID de Letras - Língua Inglesa de 2014 a 2016. Ocupa hoje também o cargo de chefe do Departamento de Assuntos Internacionais e Interinstitucionais da UERN. Na Pós-graduação, foi coordenadora do curso de Especialização em Ensino e Aprendizagem de Línguas Estrangeiras da UERN. É doutora em Linguística pelo Programa de Doutorado em Linguística da Universidade Federal do Ceará. Ex-bolsista Fulbright (2018/2019), atuou como pesquisadora visitante na Universidade da Califórnia em Irvine, onde trabalhou com a Doutora Carol Connor em projetos desenvolvidos em escolas do estado e também dando continuidade à análise de dados da pesquisa de doutorado. Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), possui graduação em Letras - Hab. em Português-Inglês-Literatura pela Universidade Federal do Ceará (2008). Ministra disciplinas e orienta trabalhos nas áreas de ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras, formação de professores, leitura, ensino e novas tecnologias.

Vládia Maria Cabral Borges, Universidade Federal do Ceará

Graduou-se em Letras pela Universidade Federal do Ceará (1979). Possui mestrado em Língua Inglesa pela Universidade Estadual do Ceará (1996); tema da dissertação: processamento de textos em inglês como língua estrangeira. Ph.D. em Educação com área de concentração em Ensino de Inglês como Segunda Língua pela Universidade de Rhode Island, EUA (2006); tema da tese: Ensino-aprendizagem de línguas mediado pelo computador. Foi professora do Departamento de Estudos da Língua Inglesa, suas Literaturas e Tradução da Universidade Federal do Ceará de 1994 a 2019, lecionando disciplinas de língua inglesa e aquelas ligadas à formação e treinamento de professores. Coordenou a Licenciatura em Letras Inglês pela UFC-UAB, de 2007 a 2011, e a Licenciatura Noturna em Letras Inglês, de 2009 a 2011. Exerceu o cargo de Diretora do Centro de Humanidades da Universidade Federal do Ceará, de 2011 a 2019. Coordenou ainda o Programa Inglês sem Fronteiras no âmbito da UFC, de 2013 a 2018. Atualmente, é professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Linguística ,pesquisando e orientando pesquisas nas áreas de: processamento textual; aquisição de segunda língua; metodologia de ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras; e ensino-aprendizagem de línguas mediado por computador. 

References

ALLENDE, Felipe G.; CONDEMARÍN, Mabel. Leitura: teoria, avaliação e desenvolvimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987. 216p.

BARON, Naomi S. Words on screen: the fate of reading in a digital world. New York: Oxford University Press, 2015. 320p.

BARON, Naomi. Why Digital Reading Is No Substitute for Print. The New Republic, [s.l.], 2016. Disponivel em: https://newrepublic.com/article/135326/digital-reading-no-substitute-print.

BARRETT, T. C. What is reading? Some current conceptions. In: ROBINSON, H. M. (Org.). Innovation of the National Society for the Study of Education. Chicago: University of Chicago Press, 1968.

BLOM, Helen et al. Comprehension and navigation of networked hypertexts. Journal of Computer Assisted Learning, [s.l.], v. 34, n. 3, p. 306-314, jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1111/jcal.12243.

CARR, Nicholas. The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains. 3ª Edição. New York: W. W. Norton & Company, 2020. 304p.

HADDOCK, Geoffrey et al. The medium can influence the message: Print-based versus digital reading influences how people process different types of written information. British journal of psychology, [s.l.], v. 111, n. 3, p. 443-459, jul. 2019. DOI: https://doi.org/10.1111/bjop.12415.

KINTSCH, Walter. Comprehension: a paradigm for cognition. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. 480p.

KINTSCH, Walter; RAWSON, Katherine A. Compreensão. In: SNOWLING, Margaret J.; HULME, Charles (Org.). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 227-244.

LIU, Ziming. Reading behavior in the digital environment. Journal of Documentation, [s.l.], v. 61, n. 6, p. 700-712, dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.1108/00220410510632040.

LOH, Chin Ee; SUN, Baoqi. The impact of technology use on adolescents' leisure reading preferences. Literacy. v. 56, n. 4, p. 275-401, out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1111/lit.12282

MANGEN et al. Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension. International Journal of Educational Research, [s.l.], v. 58, p. 61-68, jan. 2013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2012.12.002.

MARCUSCHI, Luiz A. Produção Textual, Análise de Gêneros e Compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

ORTLIEB et al. Evaluating the Efficacy of Using a Digital Reading Environment to Improve Reading Comprehension within a Reading Clinic. Reading Psychology, [s.l.], v. 35, n. 5, p. 397-421, abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.1080/02702711.2012.683236.

PERBAL, Bernard. Neuroscience and psychological studies sustain the cognitive benefits of print reading. Journal of Cell Communication Signal, [s.l.], v. 11, p. 1-4, fev. 2017. DOI: https://doi.org/10.1007/s12079-017-0379-5.

SALMERÓN, L. et al. Scanning and deep processing of information in hypertext: an eye tracking and cued retrospective thinkaloud study. Journal of Computer Assisted Learning, [s.l.], v. 33, n. 3, p. 222- 233, jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.1111/jcal.12152.

SHIBATA et al. Impact of the Use of a Touch Digital Reading Device in Immersive Reading. SID Simposium Digest of Technical Papers, [s.l.], v. 44, n. 1, p. 45-48, jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.1002/j.2168-0159.2013.tb06136.x.

SINGER et al. 10. Profiling reading in print and digital mediums. Learning and Instruction, [s.l.], v. 57, p. 5-17, out. 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.04.001.

SINGER, Lauren M.; ALEXANDER, Patricia A. Reading Across Mediums: Effects of Reading Digital and Print Texts on Comprehension and Calibration. Journal of Experimental Education, [s.l.], v. 85, n. 1, p. 155-172, mar. 2016. DOI: https://doi.org/10.1080/00220973.2016.1143794.

Published

2024-01-17

How to Cite

Lemos, K. M. F., & Cabral Borges, V. M. . (2024). Levels of comprehension when reading informational texts in different media. Signo, 49(94), 86-101. https://doi.org/10.17058/signo.v49i94.18860

Issue

Section

v. 49, n. 94, 2024 - Leitura comparada das mídias