A leitura compartilhada como instrumento de desenvolvimento da compreensão textual de alunos do 3º ano do Ensino Fundamental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v49i96.19571

Keywords:

Shared reading, reading comprehension, cognitive development

Abstract

This article is the result of a study carried out with students in the third year of elementary education at a public school in João Pessoa (PB). With the aim of investigating the effects of shared reading on students' reading comprehension, we started from the hypothesis that when children are involved in the practice of shared reading, their linguistic-cognitive skills for text comprehension tasks expand considerably. The problem of this work is based on the following question: how can shared reading, as a pedagogical practice, affect the development of the cognitive skills necessary for reading comprehension in children in the third year of elementary school? In order to answer this question, we carried out a qualitative-quantitative study with two groups of students, in which we applied shared reading activities and the interpretation of four texts, analyzing some of the BNCC's skills relating to text interpretation: i) locate explicit information in texts - EF15LP03; ii) infer implicit information in the texts read - EF35LP04; iii) infer the meaning of unknown words or expressions in texts, based on the context of the sentence or text - EF35LPO5; and iv) express and defend a point of view on a controversial topic related to situations experienced at school and/or in the community, using a formal register and structure appropriate to the argument, considering the communicative situation and the topic/subject of the text - EF35LP15. The two groups were subjected to different reading practices, with group A (control) reading in the conventional way and group B (experimental) practicing shared reading. Both groups took the same reading comprehension tests after the reading activities. The data generated after analyzing the results of the text interpretation activities indicated that the experimental group (B) showed better overall performance than the control group (A) in the development of the four skills tested (EF15LP03; EF35LP04; EF35LPO5 and EF35LP15).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura Infantil (Gostosuras e Bobices). Série: Pensamentos e Ação no Magistério. São Paulo: Scipione, 1995.

ÁLLAN, Sylvio; SOUZA, Carlos Barbosa Alves de. O modelo de Tomasello sobre a evolução cognitivo-linguística humana. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 25, n. 2, p. 161-168, 2009.

ANDRADE, Maria Margarida de. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

BENAVENTE, Ana; ROSA, Alexandre; COSTA, Antônio Firmino; ÁVILA, Patrícia. Estudo Nacional de Literacia: Enquadramento teórico metodológico. In: A literacia em Portugal: Resultados de uma pesquisa extensiva e monográfica. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1996. Disponível em: https://www.cnedu.pt/pt/publicacoes/estudos-e-relatorios/outros/799-a-literacia-em-portugal-resultados-de-uma-pesquisa-extensiva-e-monografica. Acesso em: 27 nov. 2023.

BORTONI, Ricardo; MARIS, Stella; MACHADO, Veruska Ribeiro; CASTANHEIRA, Salete Flores. Formação do professor como agente letrador. São Paulo: Contexto, 2012.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (versão preliminar). 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: 10 mar. 2023.

BRASIL. Parâmetros Curriculares da Educação Nacional - Língua Portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental – SEF. Brasília: MEC, 1998.

CAPOVILLA, Alessandra Gotuzo Seabra; CAPOVILLA, Fernanda César. Problemas de leitura e escrita: como identificar, prevenir e remediar numa abordagem fônica. São Paulo: Memnon, Fapesp, 2000.

DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da Leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso, 2012.

FERREIRO, Emília. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez, 2010.

FERREIRO, Emília. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artimed 1999.

FERREIRO, Emília. Com todas as letras. 17 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FONTES, Maria José de Oliveira; CARDOSO-MARTINS, Cláudia. Efeitos da leitura de histórias no desenvolvimento da linguagem de crianças de nível socioeconômico baixo. Psicologia: Reflexão e Crítica, 2004.

FRANÇA, Darliana Sicléa; MACHADO, Joice Josiane da Silva.; TOWNSEND, Sabrine Amaral Martins; GABRIEL, Rosângela. As estratégias de leitura compartilhada: potencialização da aprendizagem. Língu@ Nostr@. 2022.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de Ler: em três artigos que se completam. 44 ed. São Paulo: Cortez, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GABRIEL, Rosângela. A compreensão em leitura enquanto processo cognitivo. Revista Signo. v. 31, p. 73-83, 2006.

GABRIEL, Rosângela. Como o milagre da leitura é possível? Investigando processos biológicos e culturais da emergência de sentidos durante a leitura. Linguagem em (Dis)curso – LemD. Tubarão, SC, v. 16, n. 3, p. 603- 616, set./dez. 2016.

GABRIEL, Rosângela. Letramento, alfabetização e literacia: um olhar a partir da ciência da leitura. Revista Prâksis. Novo Hamburgo. a. 14. v. 2 . jul./dez. 2017.

GABRIEL, Rosângela. Letramento, alfabetização e literacia: um olhar a partir da ciência da leitura. Revista Prâksis. Novo Hamburgo. a. 2. pp 76–88. 2017

KOCH, Ingedore Vilaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender os sentidos do texto. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2008.

LOZADA, Gisele. Metodologia científica [recurso eletrônico]. Porto Alegre: SAGAH, 2018.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia científica. Barueri [SP]: Atlas, 2022.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análises de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MATIAS-Pereira, José Manual de metodologia da pesquisa científica. São Paulo: Atlas, 2019.

MORAIS, José. Criar leitores: para professores e educadores. São Paulo: Minha editora, 2013.

MORAIS, José. A arte de ler. São Paulo: Editora UNESP, 1996.

PALANGANA, Izilda Campaner. Desenvolvimento e aprendizagem em Piaget e Vygotsky: a relevância do social. 6.ed. São Paulo: Summus, 2015.

PAROLIN, Isabel. Professores Formadores: A relação entre a Família, a Escola e a Aprendizagem. 2ª ed. São José dos Campos, São Paulo: Pulso Editorial, 2010.

PIAGET, Jean. Biologia e Conhecimento. 2ª Ed. Vozes: Petrópolis, 1996.

PINHEIRO, Ângela Maria Vieira. Leitura e escrita: uma abordagem cognitiva. Campinas: Psy II. 1994.

PEREIRA, Aline Elizabete. Contribuições da prática de leitura compartilhada na infância para o desenvolvimento da literacia e para a criação de leitores. Aline Elisabete Pereira. Tese (doutorado) Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC. Orientação: Profa. Rosângela Gabriel. Coorientação: Profa. Laura M. Justice. 2021.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Editora Cultrix, 2006

SEABRA, Alessandra Gotuzo; CAPOVILLA, César. Problemas de leitura e escrita: como identificar, prevenir e remediar numa abordagem fônica. São Paulo: Memnon, 2011.

SILVA, Ezequiel Theodoro do. O ato de ler: fundamentos psicológicos para uma nova pedagogia da leitura. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2002.

TOMASELLO, Michael. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. 2ª ed.São Paulo: Editora WMF, Martins Fontes, 2019.

SOARES, Magda. Letramento Um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n 25, p. 05-17, jan.abr. 2004.

SOARES, Magda Alfabetização e Letramento. São Paulo: Contexto, 2018.

SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. 1.ed. São Paulo: Contexto, 2020.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SUCENA, Ana; et al. Aprender a ler e avaliar a leitura: TIL: Teste de Idade de Leitura. São Luís Castro: CESC, 2010.

VYGOTSKY, Lev. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge: Harvard University Press. 1980.

VYGOTSKY, Lev. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone/Edusp, 1989.

Published

2024-09-30

How to Cite

Leite, J. E. R., & Morgana Farias de Luna. (2024). A leitura compartilhada como instrumento de desenvolvimento da compreensão textual de alunos do 3º ano do Ensino Fundamental. Signo, 49(96), 34-50. https://doi.org/10.17058/signo.v49i96.19571

Issue

Section

v. 49, n. 96, 2024 - Práticas de leitura compartilhada de livros na infância e