Working memory: a proposal for child evaluating

Authors

  • Mayra Monteiro Pires Universidade Estadual de São Paulo - USP
  • Gustavo Lopez Estivalet 1. Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e Tecnologico - CNPq 2. Université Claude Bernard Lyon 1 - UCBL 3. Laboratoire sur le Langage, le Cerveau et la Cognition - L2C2

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v39i67.5017

Keywords:

Working Memory. Learning.Psycholinguistics.LanguageAcquisition.

Abstract

The working memory is a system with limited capacity which allows the temporary storage and manipulation of information to cognitive complex abilities like language, learning and reasoning. This study has as the objective present the construction, the adaptation and the evaluation of four psycholinguistics working memory tests in Brazilian Portuguese that were based in the English battery of tests Memory Test Battery For Children. The tests adapted were applied in a pilot investigation in a group of 15 children with learning school difficulties and compared to a group of 15 children with normal development. The adaptation of the tests was developed in the E-Prime v2.0 Professional® software. The four psycholinguistic tests access the simultaneous storage and processing capacities of information in general domain, as also specific for language information. The results suggest that the four tests are sensible instruments to detect possible difficulties in the working memory processing in children, because they could identify the different performances between the two groups in a statistical analysis. The tests developed perfectly attended their aims for evaluation and can contribute in a near future for other studies with a greater number of subjects, providing a more concrete and evidences of working memory development in children.

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Author Biographies

Mayra Monteiro Pires, Universidade Estadual de São Paulo - USP

(1) Fonoaudióloga, doutoranda no Programa de Ciências da Reabilitação (USP), Graduada em Fonoaudiologia pela UNAMA, Especialista em Audiologia pelo IEAA e Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

Gustavo Lopez Estivalet, 1. Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e Tecnologico - CNPq 2. Université Claude Bernard Lyon 1 - UCBL 3. Laboratoire sur le Langage, le Cerveau et la Cognition - L2C2

É doutorando pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) na École Doctorale Neurosciences et Cognition (NSCo) da Université Claude Bernard Lyon 1 (UCBL). Pesquisa a decomposição e o processamento morfológico bilíngue através de tarefas psicolinguísticas e potenciais relacionados a eventos (ERP). Possui mestrado (2012) pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) com pesquisa sobre a aquisição de linguagem e a produção oral em língua estrangeira. É graduado em Letras - Língua Francesa e Literaturas, habilitação em licenciatura e habilitação em bacharelado, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Tem interesse em linguística, psicolinguística, neurolinguística, morfologia, sintaxe, semântica e ciências cognitivas. Possui formação de Técnico em Eletrônica com experiência linguagens de programação.

Published

2014-07-02

How to Cite

Pires, M. M., & Estivalet, G. L. (2014). Working memory: a proposal for child evaluating. Signo, 39(67), 46-57. https://doi.org/10.17058/signo.v39i67.5017

Issue

Section

Dossiê: Métodos em Linguística Cognitiva