Prototipicality in entries of school dictionaries

Authors

  • Everton Castro de Almeida Universidade Estadual do Ceará
  • Ana Grayce Freitas de Sousa Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v39i67.5026

Keywords:

Cognitive Semantics. Expectation.Implicitness.Mind.

Abstract

Theoretical Lexicography is the discipline which, in a general way, studies and criticizes the dictionaries. It is open to the theoretical contribution from other fields of research, such as Text Linguistics, Pragmatics, and Multimodality, once they may show another lexical dimension. Thus, we base our analysis on the theoretical support from Prototypes Theory, from cognitive sciences. In that sense, this paper aims to identify and describe the prototypicality in entries from the five type 3 dictionaries from the PNLD 2012 (National Plan for the Didactic Books). In order to do so, we use theories from Pontes (2008; 2009) and Geeraerts (2007). We analyze five entries, one from each dictionary type 3.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Everton Castro de Almeida, Universidade Estadual do Ceará

Concentra suas atividades na graduação em Letras-Inglês-Licenciatura pela Universidade Estadual do Ceará. Participou do Programa de Monitoria Acadêmica - PROMAC, vinculado a Universidade Estadual do Ceará, sendo monitor da disciplina de Teorias Linguísticas, no período de Mar/2011 a Dez/2011. Participa, desde Abr/2012, do Grupo de Pesquisa Lexicografia, Terminologia e Ensino (LETENS) com bolsa pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - PIBIC/CNPq no período Abr/2012 a Jul/2014, atuando na área de Lexicografia e Linguística Cognitiva.

Ana Grayce Freitas de Sousa, Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada Universidade Estadual do Ceará

Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará. Membro do Grupo de Pesquisa Lexicografia, Terminologia e Ensino - LETENS.

Published

2014-07-02

How to Cite

Almeida, E. C. de, & Sousa, A. G. F. de. (2014). Prototipicality in entries of school dictionaries. Signo, 39(67), 110-117. https://doi.org/10.17058/signo.v39i67.5026

Issue

Section

Estudos em Cognição e Linguagem