The National School Food Program in Santana do Livramento (RS): Challenges for the Following of the 30%
DOI:
https://doi.org/10.17058/redes.v25i2.14848Keywords:
Institutional Markets. Family Agriculture. Food Security.Abstract
The National School Feeding Program (PNAE) is an important public food and nutrition policy in Brazil. By legally establishing that 30% of federal funds transferred to school lunches must be used to purchase products from family farming, the law contributes to the strengthening of the social category and to local development. In this sense, the research aims to analyze how Santana do Livramento has used the resources of the PNAE and list the obstacles and challenges in the acquisition of food directly from family farming. Methodologically the research is characterized as mixed, with the collection and analysis of secondary data obtained on the official website of the National Fund for the Development of Education and primary data, from interviews. In the period from 2010 to 2017 the municipality did not comply with Law No. 11,947 / 2009, reaching a maximum utilization of 19.49% of the PNAE resource for the direct purchase of family farming. The main obstacles to compliance with the law are: the necessary documentation, the delay in preparing and publishing the notices, the perception that the price of the products is high, the lack of documentation on family farming and the managers' lack of knowledge about the food produced locally.Keywords: Institutional Markets. Family Agriculture. Food Security.Downloads
References
BACCARIN, J. G. et al. Agricultura familiar e alimentação escolar sob a vigência da Lei 11.947/2009: adequação das chamadas públicas e disponibilidade de produtos no estado de São Paulo em 2011. In: Anais... L Congresso da SOBER, Espírito Santo, de 22 a 25 de julho, 2012.
BASSO, David; LOPES, Indaia Dias; AMARAL, Volmir Ribeiro do. Reflexões sobre a operacionalização do PNAE nas Escolas Estaduais de Passo Fundo (RS). Redes (St. Cruz Sul, Online), Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 1, p. 163-186, jan. 2019. ISSN 1982-6745. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/11272 Acesso em: 20 mar. 2020. doi: https://doi.org/10.17058/redes.v24i1.11272
BECKER, C.; SACCO DOS ANJOS, F. São os mercados institucionais da agricultura familiar um instrumento para o desenvolvimento rural? Estudo de caso em municípios do sul do Brasil. Revista de la Facultad de Agronomía, La Plata, v. 114, n. 1, p. 143-152, 2015.
BELIK, W., SOUZA, L. Algumas reflexões sobre os programas de alimentação escolar na América Latina. Planejamento e Políticas públicas. n. 33. Brasília, IPEA, jul./dez., 2009.
BRASIL. Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 17 jun. 2009.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Programa Nacional de Formação Continuada a Distância nas Ações do FNDE. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Secretaria de Educação a Distância – 2.ed., atual. – Brasília: MEC, FNDE, SEED, 2008.
CAMARGO, R. A. L et al. O papel do Programa de Aquisição de Alimentos (PAA) e do Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE) no fortalecimento da agricultura familiar e promoção da segurança alimentar. Revista Temas de administração Pública, Araraquara-SP, v.8, n.2, p.1-21, 2013.
CHAVES, L. G. et al. O programa nacional de alimentação escolar como promotor de hábitos alimentares regionais. Revista de nutrição, Campinas, v. 22, n. 6, p. 857-866, nov./dez., 2009.
CHAVES, L. G.; BRITO, R. R. Políticas de Alimentação Escolar. Brasília: Centro de Educação a Distância – CEAD, Universidade de Brasília, 2006.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.
FERIGOLLO, D., et al. Aquisição de produtos da agricultura familiar para alimentação escolar em municípios do Rio Grande do Sul. Rev Saúde Pública, São Paulo, v. 51, n. 6, p.1-10, 2017.
FAO. Organização das Nações Unidas para a Alimentação e a Agricultura /INCRA. Projeto de cooperação técnica INCRA/ Organização das Nações Unidas para a Alimentação e a Agricultura. Novo retrato da agricultura familiar. O Brasil redescoberto. Brasília, 2014.
FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO (FNDE). Aquisição de produtos da agricultura familiar para a alimentação escolar. 2ª edição - versão atualizada com a Resolução CD/FNDE nº 04/2015, Brasília, 2016.
FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO (FNDE). Alimentação escolar. 2017. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/programas/pnae>. Acesso: 20 de out. 2017.
FUNDO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO (FNDE). Ministério da Educação. Desenvolvimento da Agricultura Familiar do Programa Nacional de Alimentação Escolar/ FNDE. Aquisição de produtos da agricultura familiar para a alimentação escolar. Manual. Brasília, 2014.
MALINA, L. L. Chamada Pública: Instrumento Legal de Compras da Agricultura Familiar para a Alimentação Escolar. In: CORÁ, M. A. J.; BELIK, W. (Orgs). Projeto Nutre SP: Análise da inclusão da agricultura familiar na alimentação escolar no estado de São Paulo. São Paulo: Instituto Via Pública, 2012.
MARQUES, A. de A. et al. Reflexões de agricultores familiares sobre a dinâmica de fornecimento de seus produtos para a alimentação escolar: o caso de Araripe, Ceará. Saúde e Sociedade, São Paulo, v.23, n.4, p.1329-1341, 2014.
MINISTÉRIO DO DESENVOLVIMENTO AGRÁRIO. Secretaria da Agricultura Familiar. Declaração de Aptidão ao Pronaf. Brasília, DF, 2017. Disponível em: <http://www.mda.gov.br/sitemda/saf/dap>. Acesso em: 17 de jun. de 2017.
MÜLLER, A. L. Programa de Aquisição de Alimentos da Agricultura Familiar e Programa Nacional de Alimentação Escolar. Relatório de Consultoria. Brasília, 2010
PEDRAZA, D. F. et al. Avaliação do Programa Nacional de Alimentação Escolar: revisão da literatura. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 23, n. 5, p.1551-1560, 2018.
PEIXINHO, A. M. L. A trajetória do Programa Nacional de Alimentação Escolar no período de 2003-2010: relato do gestor nacional. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v.18, n.4, p.909-916, 2013.
PEREIRA, J.C et al. Agricultura familiar e mercados institucionais: analise do Programa Nacional de Alimentação Escolar (2009 a 2014). In: Anais.... 56 Congresso da Sociedade Brasileira de Economia, Sociologia e Administração Rural, Campinas, de 29 de jul a 1 de ago de 2018.
PRADO, T. R. et al. Agricultura familiar na alimentação escolar: estudo de caso em dois municípios de Minas Gerais. Nutrire, São Paulo, v. 38, n. 3, p. 256-268, dez. 2013.
RIBEIRO, A. L. de P. et al. Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE) e a participação da agricultura familiar em municípios do Rio Grande do Sul. Revista Gestão e Desenvolvimento em Contexto, Cruz Alta/RS, v.1, n.1, p.1-14, 2013.
ROCKETT, F. C et al. Agricultura familiar e merenda escolar no Rio Grande do Sul, Brasil. Cienc. Rural, Santa Maria/RS, v .49 n.2, p.5-12, mar, 2019.
ROZENDO, C et al. A implementação das novas diretrizes do PNAE: desafios institucionais. In: ENCONTRO DA REDE DE ESTUDOS RURAIS, 6, Campinas, 2014. Anais..., Campinas/SP. 2014
SAMBUICHI, R. H. R. et al. (Org). Políticas Agroambientais e Sustentabilidade: desafios, oportunidades e lições aprendidas. Brasília: Ipea, 2014.
SARAIVA, E. B. et al. Panorama da compra de alimentos da agricultura familiar para o Programa Nacional de Alimentação Escolar. Ciência e saúde coletiva, Rio de Janeiro, v.18, n.4, p.927-935, 2013.
SCHABARUM, J.C.; TRICHES, R. M. Aquisição de Produtos da Agricultura Familiar em Municípios Paranaenses: análise dos produtos comercializados e dos preços praticados. RESR, Piracicaba/SP, v. 57, n. 01, p. 049-062, jan./mar. 2019.
SCHNEIDER, S.; ESCHER, F. A contribuição de Karl Polanyi para a sociologia do desenvolvimento rural. Sociologias, Porto Alegre, v.13, n. 27, p.180-220, maio/ago. 2011.
SOARES, P. et al. Potencialidades e dificuldades para o abastecimento da alimentação escolar mediante a aquisição de alimentos da agricultura familiar em um município brasileiro. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 20, n. 6, 1. 1891- 1900, 2015.
SOUZA, L. B. B. Organizações da agricultura familiar no Estado de São Paulo e sua experiência de fornecimento para o PNAE. In: CORÁ, M. A. J.; BELIK, W. (org.). Projeto Nutre SP: análise da inclusão da agricultura familiar na alimentação escolar no estado de São Paulo. Brasília (DF): Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2012.
STEFANINI, M.L.R. Merenda Escolar: História, Evolução e Contribuição no Atendimento das Necessidades Nutricionais da Criança. 1997. Tese (Doutorado em Nutrição). Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.
TOYOYOSHI, J.Y. et al. Avaliação da aquisição de gêneros alimentícios provenientes da agricultura familiar para a alimentação escolar. Mundo Saude. v.37, n. 3, p. 329- 335, 2013.
TRICHES, R. M.; SCHNEIDER, S. Alimentação escolar e agricultura familiar: reconectando o consumo à produção. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 19, n. 4, p. 933-945, out. /dez. 2010.
TRICHES, R. M.; SCHNEIDER, S. Reconstruindo o “elo perdido”: a reconexão da produção e do consumo de alimentos através do Programa de Alimentação Escolar no município de Dois Irmãos (RS). Revista Segurança Alimentar Nutricional. Campinas/SP, v.17, n.1, p.1-15, jan. 2010.
TROIAN, A.; BREITENBACH, R. Estratégias e formas de reprodução social na agricultura familiar da Fronteira Oeste do Rio Grande do Sul. Novos Cadernos NAEA, Belém. v.21, p.139 - 158, 2018.