Food supply produced by family farming for school feeding in Costa Rica: Potentialities and limitations

Authors

  • Marianela Zúñiga-Escobar Escuela de Nutrición, Facultad de Medicina de la Universidad de Costa Rica – San José – Costa Rica. Círculo de Agroecologia, Sociobiodiversidade, Soberania e Segurança Alimentar e Nutricional - ASSSAN Cr, Universidade Federal de Rio Grande do Sul – Porto Alegre – Rio Grande do Sul – Brasil https://orcid.org/0000-0002-6688-3665
  • Cátia Grisa Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Rural e Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas Regionais e Desenvolvimento, Universidade Federal de Rio Grande do Sul – Porto Alegre – Rio Grande do Sul – Brasil https://orcid.org/0000-0001-6685-4875
  • Gabriela Coelho-de-Souza Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Rural, Círculo de Agroecologia, Sociobiodiversidade, Soberania e Segurança Alimentar e Nutricional - ASSSAN Cr, Universidade Federal de Rio Grande do Sul – Porto Alegre – Rio Grande do Sul – Brasil https://orcid.org/0000-0002-7652-9475

DOI:

https://doi.org/10.17058/redes.v25i2.15086

Keywords:

Institutional supply. Family farming. School feeding, Food and Nutrition Security. Sustainable food systems.

Abstract

School feeding has been considered as a linking mechanism between family farming production and food consumption, being a meeting point between public feeding and sustainable development. In this process, the operation of the Programa de Abastecimiento Institucional (PAI) within the scope of the Programa de Alimentación y Nutrición del Escolar y del Adolescente (PANEA) regain interest. The objective of this article is to analyze the main potentialities and limitations of the food supply process produced by agricultural families for school feeding in Costa Rica. A qualitative research was carried out with semi-structured interviews and discussion groups with the participation of various actors involved in two pilot projects (2016-2018) of the Escuelas Sostennibles initiative in the towns of Frailes in Desamparados and Coto Brus. As a result, it is evident that the main limitations lie in the lack of mechanisms that provide differentiated treatment for food supply produced by local agricultural families. On the other hand, the potential experiences of the process are expressed in values that exceed the economic aspects, they are presented in sociocultural and ethical manifestations generated during the reception of food in educational centers, responding to the social market construction that characterize public purchases of food.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marianela Zúñiga-Escobar, Escuela de Nutrición, Facultad de Medicina de la Universidad de Costa Rica – San José – Costa Rica. Círculo de Agroecologia, Sociobiodiversidade, Soberania e Segurança Alimentar e Nutricional - ASSSAN Cr, Universidade Federal de Rio Grande do Sul – Porto Alegre – Rio Grande do Sul – Brasil

Docente e investigadora en la Escuela de Nutrición, Facultad de Medicina de la Universidad de Costa Rica.

Cátia Grisa, Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Rural e Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas Regionais e Desenvolvimento, Universidade Federal de Rio Grande do Sul – Porto Alegre – Rio Grande do Sul – Brasil

Docente en los Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Rural e Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas Regionais e Desenvolvimento, Universidade Federal de Rio Grande do Sul – Porto Alegre – Rio Grande do Sul – Brasil. catiagrisaufrgs@gmail.com

Gabriela Coelho-de-Souza, Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Rural, Círculo de Agroecologia, Sociobiodiversidade, Soberania e Segurança Alimentar e Nutricional - ASSSAN Cr, Universidade Federal de Rio Grande do Sul – Porto Alegre – Rio Grande do Sul – Brasil

Docente en los Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Rural, Universidade Federal de Rio Grande do Sul – Porto Alegre – Rio Grande do Sul – Brasil.

References

BALEM, T. A.; SCHNEIDER, S.; FIALHO, M. A. V. O lugar dos programas de alimentação escolar na construção da nova equação alimentar. Anais de 53º Congresso da Sociedade Brasileira de Economia Administração e Sociologia Rural. Agropecuária, Meio Ambiente e Desenvolvimento, João Pessoa. 2015.

CÁRDENAS, A. Los programas de alimentación escolar (PAE) en América Latina: una propuesta de modernización para Costa Rica. 2013. Tesis (Doctorado em Educación) – Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. San José, 2013.

CONSEJO NACIONAL DE PRODUCCIÓN. Mercado Institucional: Información general sobre el Programa de Abastecimiento Institucional (PAI) y requisitos para suplidores. Documento técnico en formato de Broshure. Sector Agroalimentario. Costa Rica, 2015b

CONSEJO NACIONAL DE PRODUCCIÓN - CNP. Ministerio de Agricultura y Ganadería. Página web. 2017. Disponible en: https://www.cnp.go.cr/ Acceso: abril. 2020.

COSTA RICA. Ley Orgánica del Consejo Nacional de Producción Nº 6050, 1977

COSTA RICA. Ley Orgánica del Consejo Nacional de Producción Nº 8700. 2008.

COSTA RICA. Ministerio de Educación Pública. Documento Técnico del PANEA. San José, 2013b. Disponible en: http://fodesaf.go.cr/prog_soc_selectivos/programacion_anual/fichas_tecnicas/documentos/PANEA.pdf Acceso: abr. 2020.

ESTEVE, V. E. O negócio da comida. Quem controla nossa alimentação? 1 ed. Expressão Popular, São Paulo, 2017.

FALLAS, E.; RAMÍREZ, G.; SOLÍS, J. Proceso de compra de frutas y hortalizas a los agricultores familiares: Guía dirigida a juntas de educación y juntas administrativas de centros educativos. UNA/BRASIL/FAO, 2014.

FERNANDES, P.; SCHNEIDER, S.; TRICHES, R. Identificação da oferta de produtos da agricultura familiar e da demanda pelo Programa de Abastecimento Escolar das escolas estaduais do Rio Grande do Sul. En: TEO, R. P. A.; TRICHES, R. M. (orgs.) Alimentação Escolar: construindo interfaces entre saúde, educação e desenvolvimento. Chapecó: Argos, 2016.

GAZOLLA, M. Cadeias Curtas agroalimentares na agroindústria familiar: dinâmicas e atores sociais envolvidos. En: SCHNEIDER, S.; GAZOLLA, M. Cadeias Curtas e redes agroalimentares alternativas: negócios e mercados da agricultura familiar. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2017.

GRAVINA, H. Democratizando el mercado agrícola: mercados locales y participación social. In: CANUTO, J. C: COSTABEBER, J. A (Org.). Agroecologia: conquistando a soberania alimentar. Porto Alegre: Emater/RS-Ascar; Pelotas; Embrapa, 2004.

LOZANO, BARRETO; DIAS (2016). Produzindo e fornecendo alimentos para un cardapio sustentável o caso da COMAFITT. In: TOMÉ, F.; MATTE, A.; SCHNEIDER, S. (orgs.). Produção, consumo e abastecimento de alimentos: desafios e novas estratégias. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2016.

MATTE, A.; SILVA, M. F.; ZAMBONI, M.; WAQUIL, P. D.; SCHNEIDER, S. A construção social dos mercados da pecuária familiar no Sul do Rios Grande do Sul: o caso do cordeiro do território Alto Camaquã. En: TOMÉ, F.; MATTE, A.; SCHNEIDER, S. (orgs.). Produção, consumo e abastecimento de alimentos: desafios e novas estratégias. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2016.

MARSDEN, T.; BANKS, J.; BRISTOW, G. Food suply chain approaches: exploring their role in rural development. Sociologia Ruralis, v. 40, n. 4, pp. 424-438, 2000.

Ministerio de Educación Pública (MEP). Lineamientos de Programas de Equidad. Dirección de Programas de Equidad. San José, Costa Rica: Condor Editores, 2012.

MORGAN, K. School Food and the Public Domain: The Politics of the Public Plate. The Political Quarterly, v. 77, n. 3, 2006.

SONNINO, L; BASSINELLO, T. L.; LOZANO, C. School Feeding Programmes: addressing the challenges of sustainable development. In: PÉREZ-CASSARINO, J.; TRICHES, R. M.; BACCARIN, J. G.; TEO, C. R. P. A. (orgs.). Abastecimento Alimentar, Redes Alternativas e Mercados Institucionais. Chapecó: Ed. UFFS, 2018.

MURDOCH, J.; MIELE, M. A new aesthetic of food? Relational reflexivity in the 'alternative' food movement. In: HARVEY, M.; MCMEEKIN, A.; WARDE, A. Qualities of Food. Manchester: Manchester University Press. 2013.

NATIONAL FARM TO SCHOOL NETWORK. Tides Center. Página oficial. 2016. disponible en: http://www.farmtoschool.org/resources-main/growth-of-farm-to-school-in-the-u-s-1997-2014-graphic Acceso: abril, 2020.

NIEDERLE, P.; ALMEIDA, L; VEZZANI, F. M. Agroecologia: práticas, mercados e políticas para uma nova agricultura. Curitiba: Kairós, 2013.

PÉREZ-CASSARINO ,J.; FERREIRA, A. D. D. Redesenhando os mercados: a proposta dos circuitos de proximidade. Espacio Regional. Vol 1, n.º 13, Osorno. pag 49-65, 2016.

POWYS PUBLIC PROCUREMENT PARTNERSHIP. Local and local organic food in schools and hospitals contribuiting to the health of our nation. 2002. Disponible en: http://orgprints.org/10844/1/Powys_public_procurement_partnership.pdf Acceso: abril, 2020.

PRIGENT-SIMONIN, A. H; HÉRAULT-FOURNIER, C. The role of trust in the perception of the quality of local food products: with particular reference to direct relationships between producer and consumer. Anthropology of food. 2005. Disponible en: http://aof.revues.org/document204.htm Acceso en: abr. 2020.

RADOMSKY, Guilherme Francisco Waterloo. Reciprocidade, redes sociais e desenvolvimento rural. En: SCHNEIDER, Sergio (Org.). A diversidade da agricultura familiar. Porto Alegre: Ed. da Universidade (UFRGS), p. 104-133, 2006.

SÁENZ, F.; CHAVES, J. Vigésimo Informe Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. Informe Final. La institucionalidad del Sector Agropecuario Costarricense: evolución y efectos sobre el desarrollo del sector. San José, 2013.

SCHNEIDER, S. Mercados e Agricultura Familiar. En: MARQUES, F. C.; CONTERATO, M.; SCHNEIDER, S. (orgs.). Construção de Mercados e Agricultura Familiar: Desafios para o Desenvolvimento Rural. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2016.

SEN, A. Desenvolvimento como Liberdade. Tradução Laura Teixeira Mota; revisão técnica Ricardo Doninelli Mendes. São Paulo: Companhia de Letras, 2010a.

TRICHES R. M, BACCARIN J. G. Interações entre alimentação escolar e agricultura familiar para o desenvolvimento local. En: Teo CRPA; Triches, R. M. (Org.). Alimentação Escolar: construindo interfaces entre saúde, educação e desenvolvimento. 1ed.Chapecó: Argos, 2016, v. 1, p. 89-109.

WILKINSON, J. Mercados, redes e valores: o novo mundo da agricultura familiar. Porto Alegre: UFRGS, 2010.

Published

2020-05-25

How to Cite

Zúñiga-Escobar, M., Grisa, C., & Coelho-de-Souza, G. (2020). Food supply produced by family farming for school feeding in Costa Rica: Potentialities and limitations. Redes , 25(2), 461-481. https://doi.org/10.17058/redes.v25i2.15086

Issue

Section

Food supply facing contemporary challenges