Rural youth: challenges and possibilities for the social reproduction of family farming

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/redes.v27i1.15425

Keywords:

Rural youth, Family farming, Social reproduction, Future projects

Abstract

Rural youth has been gaining relevance a subject of debates on the dynamics of reproduction and strengthening of family farming, as well as the challenges between staying in or leaving the rural environment, which implies thinking about the relationship between urban and rural, between educational background and future perspectives for young children of family farmers. In this sense, the present article aims to analyze the strategies of rural youths who attend technical education in agriculture at Instituto Federal Catarinense (IFC), Campus Concórdia, for the social reproduction of family farming. The methodology used to collect the data was guided by qualitative research, of a descriptive and interpretative nature, through semi-structured interviews with twenty-seven pupils, ten girls and seventeen boys. According to the results obtained, it can be verified that the choice of some young people for the technical course in agriculture is as a strategy for the reproduction of family farming, either to apply the knowledge acquired in the rural unit, or to continue their studies via access to higher education, integrating rural activity with another profession. Those who want to leave the rural area, on the other hand, say that in the future they will seek courses for professional advancement in the urban environment. In general, it can be said that the future projects of these young people are the result of the material and socio-cultural conditions of the families, which imply different positions and roles, played by them within the rural productive units. All respondents identified that the technical course in agriculture allows the reproduction of family farming.

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Author Biographies

Cristiane Tonezer, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Doutora em Desenvolvimento Rural como Bolsista Capes pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural da Universidade Federal do Rio Grande do Sul Pgdr/Ufrgs, Doutorado Sanduíche como Bolsista cnpq na Universidade do Algarve (Portugal), Mestre em Desenvolvimento Rural como Bolsista CNPQ pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural da Universidade Federal do Rio Grande do Sul pgdr/ufrgs e Bacharel em Desenvolvimento Rural e Gestão Agroindustrial pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul uergs. Atuou como Gestora Executiva do Arranjo Produtivo Local aplw das Agroindústrias Familiares do Vale do Taquari. É professora Titular da Universidade Comunitária da Região de Chapecó e Coordenadora da Incubadora Tecnológica de Cooperativas Populares da Unochapecó. Atua principalmente nos temas referente ao desenvolvimento rural, sustentabilidade, sistemas agroalimentares alternativos e velhices rurais.

Hieda Maria Pagliosa Corona, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (Utfpr)

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Paraná (1981), mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Paraná (1999), doutorado em Meio Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade Federal do Paraná (2006), pós-doutorado em Desenvolvimento socioambiental pelo Ladyss/Paris X (2012) e pós-doutorado em Desenvolvimento rural pelo PGDR/UFRGS (2013). Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Editora adjunta da Revista Desenvolvimento e Meio Ambiente da UFPR. Lidera o grupo de pesquisa CEPAD/UTFPR - Centro de Pesquisa e Apoio ao Desenvolvimento Regional. Tem experiência na área de Sociologia, atuando principalmente nos seguintes temas: sociologia ambiental, sociologia rural, agricultura familiar, desenvolvimento socioambiental, interdisciplinaridade.

Eliziane Raquel Rauch Ceratti, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Bacharel em Serviço Social pela Fundação Educacional Machado de Assis (2013). Pós-graduada com Especialização em Práticas Pedagógicas para o Ensino Básico Anos Finais e Médio pela Fundação Educacional Machado de Assis (2016). Mestre em Políticas Sociais e Dinâmicas Regionais (Unochapecó). Atualmente é ocupante do cargo efetivo de Assistente Social do Instituto Federal Catarinense - Ifc, lotada no Campus Concórdia.

Published

2022-03-23

How to Cite

Tonezer, C., Corona, H. M. P., & Ceratti, E. R. R. (2022). Rural youth: challenges and possibilities for the social reproduction of family farming. Redes , 27(1). https://doi.org/10.17058/redes.v27i1.15425

Issue

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Articles