Narratives of oneself in the visibility of hyperconnected screens: reflections on ‘selfies’, Instagram and cultural pedagogies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v28i3.14438

Keywords:

Selfie. Instagram. Identities. Cyberculture. Consumption. Cultural Pedagogies.

Abstract

Situated in the poststructuralist aspect of Cultural Studies in Education, this article problematizes and discusses ‘selfies’ practices and uses of Instagram, proposing a reflection on the pedagogical potential of these cultural and social items, as they are involved in the education and production of certain ways of being and acting. Supported by Gilles Lipovetsky's relevant considerations, that are linked to this perspective images flexibility that are characteristic of cyberculture practices, aligned with the understanding that hypermodern period has marked a culture that emphasizes visibility and fundamental precepts for the production and images consumption.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julia da Fonseca Lopes, Universidade Federal do Rio Grande - FURG - Rio Grande - RS

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande - PPGEDU/FURG, integrante do Nós do Sul - Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Identidades, Currículos e Culturas - IE/FURG. Bacharela em Psicologia pela mesma Universidade.

Dinah Quesada Beck, Universidade Federal do Rio Grande - FURG - Rio Grande - RS

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora-adjunta do Instituto de Educação (IE) da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), atuando no Curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEDU/FURG. Professora Pesquisadora do Grupo de Estudos de Educação e Relações de Gênero - GEERGE/CNPq/UFRGS, do Grupo de Estudos de Educação Infantil e Infâncias - GEIN/CNPq/UFRGS e do Nós do Sul - Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Identidades, Currículos e Culturas - CNPq/FURG, no qual é vice-líder.

Published

2020-08-28

How to Cite

Lopes, J. da F., & Beck, D. Q. (2020). Narratives of oneself in the visibility of hyperconnected screens: reflections on ‘selfies’, Instagram and cultural pedagogies. Reflexão E Ação, 28(3), 151-165. https://doi.org/10.17058/rea.v28i3.14438

Issue

Section

Artigos do Fluxo