Education and Work: Technical education integrated to high school in federal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v29i3.16358

Keywords:

Education and Work, Integrated High School, Adolescence, Historical-Cultural Psychology

Abstract

This article analyzes, through Historical-Cultural Psychology framework, how teenagers, assisted by the Professional and Technological Education, in the Technical Education Integrated modality with High School, of the Federal Institutes, understand the relationship between school and work. Data were collected through interviews with students from one of the campuses of the Instituto Federal do Paraná – IFPR. It demonstrates the merit of this educational model in providing an understanding the relationship between scientific knowledge, psychic development and understanding of reality, but at same time it faces a disadvantaged competition with the utilitarian school view.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafaela Batista Santarosa, Instituto Federal do Paraná

Psicóloga escolar no Instituto Federal do Paraná. Mestre em Psicologia pela Universidade Estadual do Paraná.

Zária Fátima de Rezende Gonzalez Leal, Universidade Estadual de Maringá

Professora associada do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Estadual de Maringá e supervisora de estágio em psicologia escolar. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Ensino e Aprendizagem na Sala de Aula, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento humano, formação da consciência, adolescência, adolescência em conflito com a lei, queixa escolar e problemas no processo de escolarização. Tem realizado e participado de pesquisas em queixa escolar, violência escolar, afetividade e adolescência a partir da perspectiva teórica da Psicologia Histórico-Cultural.

Published

2021-11-22

How to Cite

Santarosa, R. B., & Leal, Z. F. de R. G. (2021). Education and Work: Technical education integrated to high school in federal . Reflexão E Ação, 29(3), 26-40. https://doi.org/10.17058/rea.v29i3.16358

Issue

Section

Dossiê temático: Ensino Médio e Educação Integral na América Latina