Alice´s room: childhood riddle and its mute speech - an aesthetical regime on education?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v32i1.18818

Keywords:

childhood, mute speech, Rancière, dissent scenes, arts aesthetical regime

Abstract

Observing a child scene we seek to think about the relationship between childhood riddle (Larrosa) and mute speech (Rancière). We force a move on rancierean concept in order to analyze the aids it may apport to childhood debate and its role on education. We argue on a sense of approximating arts identification regime concept and a plausible childhood identification regime. Throughout a theoretical debate between aesthetic and political aspects, in the wake of a scene method, we exploit some meaningful networks of a politics of childhood beyond all polices of childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vinicius Bertoncini Vicenzi, Universidade do Planalto Catarinense

Docente permanente do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Planalto Catarinense (PPGE/UNIPLAC). Coordenador adjunto do PPGE/UNIPLAC. Doutor em Filosofia da Educação pela Universidade do Porto/Portugal, com intercâmbio à Université Paris IV - Sorbonne (ERASMUS 2013/2014). Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Bacharel e licenciado em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduado em Pedagogia pela UNIPAR. Integrante do Núcleo de Pesquisas em Educação Básica da UNIPLAC (NUPEB - políticas, estéticas e diferenças). Coordenador do Comitê Científico do Eixo de Filosofia da Educação da Anped/Sul. Membro do Núcleo de Estudos de Filosofia e Infância (NEFI/UERJ), membro do Aesthetics, Politics and Knowledge Research Group, do Instituto de Filosofia da Universidade do Porto (IF-UP) e membro do Laboratório Interdisciplinar de Ensino de Filosofia e Sociologia (LEFIS/UFSC). Possui interesses na área de filosofia da infância, filosofia da diferença e Educação de Jovens e Adultos.

Published

2024-07-30

How to Cite

Vicenzi, V. B. . (2024). Alice´s room: childhood riddle and its mute speech - an aesthetical regime on education?. Reflexão E Ação, 32(1), 37-50. https://doi.org/10.17058/rea.v32i1.18818

Issue

Section

Artigos do Fluxo