Self-knowledge in teacher training: reflections from a pedagogical workshop

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v32i2.19706

Keywords:

Teacher training, Pedagogical workshop, Self-knowledge

Abstract

This qualitative study investigated the impact of a self-knowledge workshop on the continuing education of 34 teachers from a public school in Porto Alegre/RS. Using content analysis, the research sought to understand how the workshop contributed to the teachers' socio-emotional development. The results indicate that the activity provided a space for reflection on self-concept and potential, strengthening self-esteem and promoting group integration. The conclusion is that self-knowledge is fundamental for teachers' professional development, as it enables them to better manage the demands of the profession and improve their well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jussara Bernardi, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Doutoranda e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PUCRS). Professora colaboradora dos cursos de Pós-graduação de Especialização em Psicopedagogia e Especialização em Alfabetização e Letramento (PUCRS). Integrante do grupo de pesquisa PROMOT - Processos motivacionais em contextos educativos (PUCRS). Temas de interesse: metodologias ativas, alfabetização matemática, discalculia, educação inclusiva, dificuldades e transtornos de aprendizagem. Professora na rede pública de educação municipal de Porto Alegre/RS. Porto Alegre/RS/Brasil. Email: jussara.bernardi002@edu.pucrs.br, telefone (51) 999565625.

Bettina Steren dos Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Programa de Pós-Graduação em Educação, Escola de Humanidades. Pós-doutorada no College of Education, The Univesity of Texas at Austin, EUA (2009-2010); Doutora em Psicologia Evolutiva e da Educação da Universidade de Barcelona. Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação. Professora e pesquisadora da Escola de Humanidades (PUCRS). Coordenadora do Grupo de Pesquisa "Processos Motivacionais em Contextos Educativos" (PUCRS). Tem experiência na área de Psicologia Educativa, com ênfase nos processos de ensino e aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, processos motivacionais, metodologias criativas de ensino, mal-estar e bem-estar docente. Porto Alegre/RS/Brasil. Email: bettina@pucrs.br, telefone (51) 3320-3555.

Published

2025-02-27

How to Cite

Bernardi, J., & Santos, B. S. dos . (2025). Self-knowledge in teacher training: reflections from a pedagogical workshop. Reflexão E Ação, 32(2), 81-98. https://doi.org/10.17058/rea.v32i2.19706

Issue

Section

v.32, n.3 de 2024: “Pesquisas narrativas, formação de professores(as) e cotidian