Modelling (mathematics) and modelling in education: reflections on and continuing training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v28i1.9870

Keywords:

Teacher who teaches Mathematics, Continuing education of teachers, Reason and proportion.

Abstract

This article reports an experience of the development of a task of Modeling (Mathematics) and its projection to the classroom from the reflexes in and the continued formation. From the reflections in the training, the task triggered new research activities and favored the insertion of Modeling in the classroom to explore two main concepts of Mathematics: reason and proportionality through the concept of density.The results indicate the positive evaluation regarding the task developed and projection of the insertion of new practices of Modeling (Mathematics) by the teachers to the teaching action, thus increasing the use of Modeling in Education in the teacher's doing.However, they indicate concern about the fulfillment of the prescriptions, among them, the programmatic contents that are included in the Mathematics curriculum matrix. In relation to the students who experienced the task implemented by one of the teachers, they (re) organized the representations initially textualized and signified the concept of density by verbally expressing the mathematical model. They did so to perform their calculation and to use the concept to make arguments during the development of the task.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danusa de Lara Bonotto, Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Cerro Largo.

Doutoranda do PPG em Educação em Ciências e Matemática - PUCRS, mestre em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000) e graduada em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (1997). Atuou como docente nos níveis de ensino fundamental e médio e atualmente atua no ensino superior, sendo professora da Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Cerro Largo/RS. Possui experiência na área de Matemática e Educação Matemática com pesquisa principalmente nos seguintes temas: ensino-aprendizagem de Matemática na educação básica e no ensino superior e formação inicial e continuada de professores.

Morgana Scheller, Instituto Federal Catarinense – Campus Rio do Sul-SC

Morgana Scheller é doutora em Educação em Ciências e Matemática pela PUCRS. Realizou também no período de doutoramento, estudos na Universidade de Salamanca (2015/2016) na modalidade de doutorado sanduíche em Didáctica de las Matemáticas. Possui também: (i) mestrado em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2009); (ii) especialização em Metodologia do Ensino de Matemática pela Universidade para o Desenvolvimento do Alto Vale do Itajaí (2002); (iii) especialização em Gestão Escolar pela UDESC (2002), (iv) graduação em Matemática pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (1996); e (v) graduação em Pedagogia pela UNINTER (2017). Atualmente é docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Catarinense - Campus Rio do Sul , atuando nas disciplinas de Matemática para o Ensino Integrado e na formação de professores de matemática.Tem experiência na área de Educação Matemática, Formação de professores, com ênfase em Matemática, Formação continuação de professores das Feiras de Matemática, Projetos de Iniciação Científica, Laboratório de Ensino e Aprendizagem de Matemática e Estágio Supervisionado.

Valderez Marina do Rosário Lima, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Licenciatura Em Ciências Primeiro Grau pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1977), graduação em Licenciatura Em Ciências Habilitação Em Biologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1980), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1998) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2003). Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, com atividades docentes na Faculdade de Educação e na Faculdade de Biociências. É professora permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação (Faculdade de Educação) e em Educação em Ciências e Matemática (Faculdade de Física). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Ciências, desenvolvendo pesquisas nos seguintes temas: educar pela pesquisa, ciências, feiras e clubes de Ciências, educação e avaliação, formação e continuada de professores.

Published

2020-01-05

How to Cite

Bonotto, D. de L., Scheller, M., & Lima, V. M. do R. (2020). Modelling (mathematics) and modelling in education: reflections on and continuing training. Reflexão E Ação, 28(1), 235-253. https://doi.org/10.17058/rea.v28i1.9870

Issue

Section

Relatos de Experiências