Literature: a case study of the reading of brazilian classical novels in high school

Authors

  • Eliza da Silva Martins Peron Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS.
  • Emílio Davi Sampaio Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v43i78.11672

Keywords:

Reading. Literature. Brazilian classical novels. Case study.

Abstract

This article shows the result of a research realized in two schools in the city of Dourados – MS about the reading of classical romances. We called the schools like A and B with the purpose of preserve the identity of these institutions, being that the A school belongs to the public network and the B school belongs to private one. We applied questionnaires with closed and opened questions for the students of the third year of High School as research method. This material allowed an approach of the currently situation of the reading of classical novels. Thus, it was possible describe the reality broadly in order to highlight what these young readers, students of the High School, have to say us about their readings or non-readings of Brazilian classical romances from these data and based in some scholars of the theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliza da Silva Martins Peron, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS.

Mestre e Doutoranda em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – UFMS/CPTL. Técnica de Nível Superior da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – UEMS/Nova Andradina. Membro de grupos de pesquisa.

Emílio Davi Sampaio, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS

Doutor em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. Docente efetivo do curso de Letras/Espanhol da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – UEMS. Leciona também na pós-graduação.

References

BANDEIRA, Pedro. Nascido para narrar: uma entrevista com o escritor Pedro Bandeira. Tablóide Proleitura, nº 22, p. 1-3, out. 1998.

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Org.). Escritos de educação. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. 2 ed. Trad. de Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

CÂNDIDO, Antônio. A literatura e a formação do homem. Revista Ciência e Cultura, São Paulo: USP. V. 24, n. 09, p. 803-809, 1972.

CHARTIER, Anne-Marie; HÉBRARD, Jean. Discursos sobre a leitura – 1880–1980 –. 5 ed. Trad. de Osvaldo Biato e Sérgio Bath. São Paulo: Ática, 1995.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. 39 ed. São Paulo: Cortez, 2000.

FEREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Dicionário Aurélio século XXI: o dicionário da Língua Portuguesa. 3 ed. Totalmente revista e ampliada. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

HOUAISS, Antônio, VILLAR, Mauro; FRANCO, Francisco Manoel de Mello. Dicionário Houaiss de Sinônimos e Antônimos. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2003.

MACHADO, Ana Maria. Contracorrente: Conversas sobre leitura e política. São Paulo: Ática, 1999.

PELLEGRINI, Tânia. Aspectos da produção cultural brasileira contemporânea. Crítica Marxista, São Paulo, Brasiliense, v.1, nf.2, 1995, p.69-91. Disponível em: http://www.ifch.unicamp.br/criticamarxista/arquivos_biblioteca/artigo266Artigo5.pdf Acesso em: 20/01/17.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Altas Literaturas. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

________. Mutações da Literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

SANTOS, Rosana Cristina Zanelatto. Depois do colonialismo: usos e abusos. In: PEREIRA, Danglei de Castro; SANTOS, Rosana Cristina Zanelatto. Olhares sobre o marginal (orgs). Jundiaí, Paco Editorial: 2015. P. 69-84.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. Leitura na escola e na Biblioteca. 2 ed. São Paulo: Papirus, 1986.

TEIXEIRA, Anísio. Educação no Brasil. 2 ed. São Paulo: Editora Nacional, 1976.

________ . Educação não é privilégio. 4 ed. São Paulo: Editora Nacional, 1977.

Published

2018-09-03

How to Cite

Peron, E. da S. M., & Sampaio, E. D. (2018). Literature: a case study of the reading of brazilian classical novels in high school. Signo, 43(78), 102-113. https://doi.org/10.17058/signo.v43i78.11672

Issue

Section

Literatura e Educação: perspectivas e tendências contemporâneas