The fantastic narrative in the reader’s formation: a Reading of the tale “O buraco”, By Luiz Vilela

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v45i82.14268

Keywords:

Fantastic tale. Reception and Effect Aesthetics. Reader formation.

Abstract

The aim of this paper is to present a reflection on the fantastic narrative and its potential for the reader's formation. In order to achieve this goal, the tale “O Buraco”, written by Luiz Junqueira Vilela (2016, p.19-38), chosen from his collection Três Histórias Fantásticas (2016), which takes part of the collections of 2011 of PNBE – Programa Nacional Biblioteca na Escola, aimed at high school youth. It is intended to problematize, in its analysis of this tale, the configuration in its narrative of the implicit reader, from the theoretical contributions of Reception and Effect Aesthetics (JAUSS, 1994; ISER, 1996 and 1999). This theoretical contribution is justified, since the works intended for the juvenile public explicitly reception. Furthermore, this approach allows us to observe whether this short story, written in the late 1960s, has the vitality to captivate the young reader, as it maintains communicability in reading and promotes critical reflection through the breaking of his previous concepts and the expansion his/her expectations horizons.

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Author Biographies

Eliane Aparecida Galvão Ribeiro Ferreira, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP, Câmpus de Assis - São Paulo.

Doutora em Letras pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – UNESP, Câmpus de Assis. Possui experiência nas áreas de Literatura, Leitura e Ensino, com ênfase em Formação do Leitor. Seus temas de pesquisa mais recorrentes são: leitura, literatura infantil e juvenil, e formação de leitores. Exerce cargo de Professora Assistente Doutora na graduação e pós-graduação da UNESP, Câmpus de Assis. Participa dos Grupos de Pesquisa: Leitura e Literatura na Escola (UNESP-Assis-SP); Literatura Infantil e Juvenil: análise literária e formação do leitor (UTFPR-Curitiba); e Discursos sobre Trabalho, Tecnologia e Identidades (UTFPR-Curitiba). Junto a ANPOLL, é membro do Grupo de Trabalho Leitura e Literatura Infantil e Juvenil.

Ricardo Magalhães Bulhões, UFMS - Câmpus de Três Lagoas - MS

Professor na graduação e pós-graduação da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - Câmpus de Três Lagoas/MS. Membro do Grupo de Trabalho Leitura e Literatura Infantil e Juvenil junto a ANPOLL.

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Published

2020-01-06

How to Cite

Ferreira, E. A. G. R., & Bulhões, R. M. (2020). The fantastic narrative in the reader’s formation: a Reading of the tale “O buraco”, By Luiz Vilela. Signo, 45(82), 47-58. https://doi.org/10.17058/signo.v45i82.14268

Issue

Section

PPGL Unisc: 15 anos de pesquisa em leitura