The boy and the song: literature and music in Mário de Andrade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v47i89.17185

Keywords:

Mário de Andrade, Poetry, Music

Abstract

Based on the assumption of the correlation between different spheres of Mário de Andrade’s work, this article aims to analyze the relations between literature and music in Mário de Andrade’s poetry. Thus it examines the articulations with music from his first book of poems, Pauliceia desvairada, to the last, Lira paulistana, and the transformations arising from the relations between erudite and popular art around the problems of nationalization and politicization of art in Brazil from the 1920s to the 1940s. Based mainly on critical, folkloric and historiographical texts by Mário de Andrade (1974; 1991; 2019; 1982; 1972; 1998; 1977; 1976), it seeks to understand his poetry from the problems of the erudite transposition of the musical creation processes of Brazilian folklore and popular songs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tiago Hermano Breunig, Universidade Federal de Pernambuco

Professor Adjunto do Departamento de Letras da Universidade Federal de Pernambuco. Doutor em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina.

References

ANDRADE, Mário de. Aspectos da literatura brasileira. 5. ed. São Paulo: Martins; Brasília, INL, 1974.

______. Aspectos da música brasileira. Belo Horizonte, Rio de Janeiro: Villa Rica, 1991.

______. Aspectos do folclore brasileiro. São Paulo: Global, 2019.

______. [Correspondência]. Destinatário: Francisco Mignone. [S. l.], 15 out. 1942. 1 carta. Série Manuscritos Mário de Andrade: Café. Acervo Mário de Andrade, IEB, USP. Ref.: MA-C-CAMMA 341.

______. Danças dramáticas do Brasil. 2. ed. Belo Horizonte: Ed. Itatiaia; Brasília: INL, 1982. (Tomo 2)

______. Ensaio sobre a música brasileira. 3. ed. São Paulo: Martins; Brasília: INL, 1972.

______. Introdução a Shostakovich. In: COLI, Jorge. Música final: Mário de Andrade e sua coluna jornalística Mundo musical. Campinas, UNICAMP, 1998.

______. Macobêba. In: ______. Os filhos da Candinha. Rio de Janeiro: Agir, 2008.

______. Macunaíma, o herói sem nenhum caráter. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2013a.

______. O banquete. São Paulo: Duas Cidades, 1977.

______. Obra imatura. Rio de Janeiro: Agir, 2009.

______. Pequena história da música. 7. ed. São Paulo: Martins; Brasília: INL, 1976.

______. Poesias completas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2013b. (vol. 1)

______. Poesias completas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2013c. (vol. 2)

COLI, Jorge. Mário de Andrade: introdução ao pensamento musical. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 12, p. 111-136, 1972.

______. Música final: Mário de Andrade e sua coluna jornalística Mundo musical. Campinas, UNICAMP, 1998.

COMPAGNON, Antoine. Os antimodernos: de Joseph de Maistre a Roland Barthes. Trad. Laura Taddei Brandini. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

SOUZA, Gilda de Mello e. O tupi e o alaúde: uma interpretação de Macunaíma. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003.

SPITZER, Leo. Ideas clássica y Cristiana de la harmonia del mundo: prolegómenos a uma interpretación de la palavra “stimmung”. Madrid: Abada Editores, 2008.

Published

2022-06-30

How to Cite

Breunig, T. H. (2022). The boy and the song: literature and music in Mário de Andrade. Signo, 47(89), 30-38. https://doi.org/10.17058/signo.v47i89.17185