A study on musical aspects and the soundscape of Os sinos da agonia, by Autran Dourado

Authors

Keywords:

soundscape, music, literature, Autran Dourado

Abstract

This paper deals with the influence that musical elements can have on literary prose. We analyze the novel Os sinos da agonia (1974), by Autran Dourado, and seek to demonstrate how the use of musical and sound references plays an important role in structuring the narrative, participating in the setting and characterization of characters. To do so, this paper is based on the works of Solange Ribeiro de Oliveira (2002), a researcher who is dedicated to the study of the relationship between music and literature and presents the concept of “musical metaphor”, dear to the realization of this work. Furthermore, we employ the concept of “soundscape”, coined by Raymond Murray Schafer (2011) and introduced by Gérson Werlang (2011) in the scope of literary theory. When referring to our acoustic environment, that is, the set of sounds that make up our daily life, Schafer (2011) states that a sound event can carry a symbology and act in a specific way on the human unconscious. Thus, we believe that, in the aforementioned novel, sound and music establish a significant relationship with the characters and the environment that surrounds them, operating as a leitmotiv in the development of the narrative.

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Author Biographies

Alcides Campos Gonçalves, Universidade Federal de Santa Maria

Bacharel em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (2019). Discente, em nível de Mestrado, do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Maria (Área de concentração: Estudos Literários; Linha de pesquisa: Literatura, Cultura e Interdisciplinaridade.

Gérson Luís Werlang, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Possui graduação em Música pela Universidade Federal de Santa Maria (1995), Especialização (Pós-graduação Lato Sensu) em Educação Musical (Universidade de Passo Fundo - 1998) e Mestrado em Música - Guitar Performance - University of Miami (1999). Atuou como professor na Universidade de Passo Fundo, de 1995 a 2015, nas áreas da Música (Licenciatura e Bacharelado) e Letras, como docente do Programa de Pós-Graduação. Tem experiência na área de Artes e Letras, com ênfase em Música. É doutor em Letras - Estudos Literários - Universidade Federal de Santa Maria, na área de Literatura Comparada, com tese que compreende as áreas de Música e Letras. Mantém pesquisas nas áreas de criação da canção, composição e em interfaces entre a música erudita e popular, história do rock, contracultura, música e literatura e produção musical. Estuda as possibilidades educacionais da música popular, particularmente o rock, nas escolas. É Pós-Doutor em Letras-Literatura Comparada pela Universidade Federal de Santa Maria, com projeto que envolve as áreas de Música e Letras. Na área de Letras, pesquisa o dialogismo de Mikhail Bakhtin e as conexões polifônicas com a música. Atualmente é professor do Departamento de Música da Universidade Federal de Santa Maria, do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFSM, assim como da Pós-Graduação/ Especialização em Música da mesma instituição.

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Published

2022-06-30

How to Cite

Gonçalves, A. C. ., & Werlang, G. L. (2022). A study on musical aspects and the soundscape of Os sinos da agonia, by Autran Dourado. Signo, 47(89), 21-29. Retrieved from https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/17240